StoryEditorOchrona środowiska

Koniec aut spalinowych. UE wydała decyzję

30.03.2023., 14:00h
2035 rok to data, którą zapamiętają fani tradycyjnej motoryzacji. Nowe auta będą musiały być wyposażone w mechanizmy wykorzystujące rozwiązania proekologiczne. Przepisy uwzględniają jednak pewne wyjątki. Jakie?

W 2035 roku nie zarejestrujemy nowych samochodów z silnikiem spalinowym w Unii Europejskiej. 28 marca 2023 roku Rada Europy przyjęła rozporządzenie zakazujące sprzedaży samochodów, które emitują szkodliwy dwutlenek węgla (CO2).  Nowe przepisy mają zagwarantować jego 100-procentową redukcję w przypadku nowych pojazdów po 2035 roku.

image

Koniec aut spalinowych.

FOTO: Envato Elemente

Cieszę się, że UE wywiązuje się ze swoich obietnic z pakietu Fit for 55. Nowe przepisy stworzą możliwości dla najnowocześniejszych technologii i impuls dla przemysłu do inwestowania w przyszłość wolną od paliw kopalnych podkreślała Romina Pourmokhtari, szwedzka minister klimatu i środowiska. Przepisom sprzeciwiła się Polska, a Włochy, Bułgaria i Rumunia wstrzymała się od głosu.

Nowe regulacje dotyczące aut  z silnikiem spalinowym – cele:

Głównym założeniem wprowadzenia nowych reguł jest redukcja emisji CO2 o 55 procent dla nowych samochodów osobowych i zmniejszenie emisji CO2 o 50 procent dla nowych samochodów dostawczych w latach 2030-2034 w porównaniu z poziomami z 2021 roku, a także 100 procent redukcji emisji dwutlenku węgla – nowych samochodów osobowych i dostawczych od 2035 roku.

Zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym – stanowisko Niemiec

Strona niemiecka zgłosiła zdecydowany sprzeciw wobec regulacji przedstawionych przez Unię Europejską, proponując wyjątek w postaci pojazdów napędzanych e-paliwem, które jest neutralne, jeśli wziąć pod uwagę emisję dwutlenku węgla. W ten sposób Niemcy chciały ochronić rynek pracy, który poniekąd „stoi” na produkcji samochodów.

image
Zmiany dla kierowców

Od 17 stycznia kilometrówki w górę! Jakie są nowe stawki?

Z czego powstaje e-paliwo?  

Ekologiczne paliwo (czyli syntetyczne) to połączenie wody i dwutlenku węgla, przy użyciu energii elektrycznej i słonecznej wytwarzanej w sposób ekologiczny. E-paliwo dzieli się na kategorie identyczne, jak klasyczne: e-benzyna, e-diesel oraz e-gaz. Taki sposób tankowania jest bezemisyjny, dlatego władze UE zgodziły się na ten warunek Niemiec. 

Kiedy nastąpi weryfikacja nowych regulacji?

Za trzy lata UE oceni działania, jakie zostały powzięte, by osiągać wyżej wymienione cele. – W 2026 r. planowana jest rewizja rozporządzenia dot. zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych. Jestem przekonana, że do tego czasu w UE zrozumieją absurd tej decyzji i plany w tym zakresie zostaną zweryfikowane – powiedziała Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska.

Oprac. Angelika Drygas

Fot. envato elements

Źródło: PAP Media Room

pogoda
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
20. lipiec 2024 13:42