StoryEditorUżywane

Przebieg auta używanego. Czy jest kluczowy przy zakupie auta?

23.05.2022., 10:16h

Tylko 5 proc. aut używanych i wystawionych na sprzedaż miało mniejszy przebieg niż 50 tys. km. Aż niemal 60 proc. oferowanych samochodów miało przejechanych więcej niż 150 km. Czy zatem powinniśmy obawiać się kupna samochodu ze zbyt niskim lub wysokim przebiegiem?

Jaki przebieg najczęściej ma w Polsce samochód używany?

Przebieg to jeden z najważniejszych parametrów, które należy sprawdzić przy zakupie samochodu używanego. W I kwartale 2022 r. na rynku wtórnym najczęściej można było natrafić na ofertę kupna samochodu z licznikiem wskazującym zakres 200-300 tysięcy przejechanych kilometrów - wynika z danych autobaza.pl. Kupujący unikają zarówno zbyt wysokiego przebiegu - z obawy przed kiepskim stanem pojazdu, jak i mocno zaniżonego, który zwiększa prawdopodobieństwo oszustwa. Z tego względu warto zadać pytanie - ile na liczniku ma najczęściej w Polsce samochód używany?

Według danych serwisu autobaza.pl na polskim rynku wtórnym prym wiodą samochody o przebiegu w przedziale między 200 a 300 tys. kilometrów. W I kwartale 2019, 2020, 2021 oraz 2022 roku, oferty pojazdów o takim przebiegu stanowiły odpowiednio 32%, 29%, 28% oraz 31% udziału w rynku. W każdym z podanych okresów był to najwyższy wynik.

Liczba ofert samochodów używanych jest nieznacznie niższa, jeżeli pod uwagę brany jest przebieg 150-200 tys. kilometrów - w I kwartale 2022 roku wynosi ona 27%. Co ciekawe, w analogicznym okresie w poprzednich latach było to odpowiednio 29% w 2019 roku, 26% w 2020 oraz 28% w 2021.

„Dostępne dane z naszych systemów obrazują to, że na rynku najwięcej znajdziemy samochodów ze względnie dużym przebiegiem. Wynikać to może z faktu, że pojazdy na naszych drogach mają średnio ponad 14 lat - w Niemczech czy Francji są to najczęściej 10-letnie auta - tak mówią nam dane ACEA”- tłumaczy Przemysław Gąsiorowski, ekspert autobaza.pl. „Tylko 8% ofert samochodów używanych to pojazdy z przebiegiem do 50 tysięcy” - dodaje.

Zbyt niski lub wysoki przebieg - powód do zmartwień?

Warto wiedzieć, że chcąc kupić pojazd z małą liczbą przejechanych kilometrów, możemy napotkać problemy w znalezieniu odpowiednich ofert sprzedaży. Całkowity udział samochodów o przebiegu 10-50 tysięcy kilometrów w I kwartale 2022 r. to jedynie 5%, natomiast dla przebiegu 50-100 tysięcy kilometrów to tylko 12%. Możemy więc zauważyć, że samochody używane o tak niskim przebiegu są najrzadsze, a także ich wybór jest najmniejszy.

Do parametrów licznika należy podchodzić ze sporą rezerwą. Tym, co tak naprawdę podlega ocenie, to stan techniczny danego pojazdu - przebieg nie stanowi jego podstawy, ale jest jednym z jego aspektów. W najlepszym stanie znajdują się samochody zadbane oraz używane regularnie. Kluczowym czynnikiem będzie więc sposób eksploatacji pojazdu przez poprzedniego właściciela. Z tego względu nie powinniśmy obawiać się samochodów z wyższymi przebiegami - w każdym wypadku dokładnie sprawdźmy ich historię oraz stan techniczny” - mówi Przemysław Gąsiorowski, ekspert autobaza.pl.

W I kwartale 2022 r. ofert aut z drugiej ręki, które posiadały na liczniku więcej niż 300 tys. przejechanych kilometrów było tylko 4%. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że duża część samochodów z silnikiem typu diesel może zacząć sprawiać problemy już przy przebiegu blisko 250-300 tys. kilometrów. Z tego względu tym bardziej kupujący powinni zwracać uwagę na stan i historię pojazdu, zanim ulokują w nim swój kapitał.

Źródło informacji: AutoISO Sp. z o.o.

pogoda
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
28. luty 2024 15:01