Jakie są zalety modelu franczyzowego?
W ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy, powołanej przy wsparciu Lewiatan Holdingu, przeprowadzono ankietę dotyczącą modelu biznesowego, jakim jest franczyza. Odpowiedzi ankietowanych wskazują na to, jakie są największe zalety franczyzy.
Według przedsiębiorców, taki model zapewnia większą stabilność biznesu - wskazało na to 16 proc. ankietowanych. Ich zdaniem postawienie na franczyzę wiąże się także z mniejszym prawdopodobieństwem biznesowego niepowodzenia. 28 proc. ankietowanych przedsiębiorców uważa także, że franczyza daje silniejszą pozycję konkurencyjną. Co więcej, 47 proc. z nich zaobserwowało także lepsze warunki współpracy z kontrahentami i dostawcami w przypadku działania pod szyldem franczyzodawcy.
Franczyzobiorcy doceniają wsparcie swoich partnerów
Relacja między franczyzobiorcami a franczyzodawcami jest także jedną z zalet, na którą wskazują przedsiębiorcy. Szczególnie doceniają możliwości rozwoju i nauki, jakie daje współpraca z doświadczonym partnerem rynkowym.
Według 14 proc. ankietowanych zaletą relacji franczyzowej jest to, że franczyzodawca zapewnia know-how dotyczące sposobów prowadzenia biznesu – to szczególnie ważne dla tych, którzy stawiają dopiero pierwsze kroki jako samodzielni przedsiębiorcy. 1/3 ankietowanych chwali sobie oferowany w tym modelu biznesowym dostęp do szkoleń.
Dla przedsiębiorców, którzy decydują się na franczyzę, istotne jest także to, że mogą liczyć na wielopoziomowe wsparcie swoich partnerów. Wymieniają takie obszary jak:
- wsparcie marketingowe (53 proc.),
- wsparcie finansowe (20 proc.),
- wsparcie prawne (24 proc.).
Czy franczyza to dobry pomysł na wiejski biznes?
Z przeprowadzonego przez inicjatywę Urodzeni Przedsiębiorcy badania wynika, że blisko 92 proc. przedsiębiorców, którzy zdecydowali się pracować w modelu franczyzowym, uznaje tę decyzję za trafioną. Czują się wspierani, a partnerzy zapewniają im dostęp do wiedzy i wykwalifikowanych specjalistów, którzy służą pomocą. Dla 61 proc. badanych ogromną zaletą jest samo to, że mogą działać pod szyldem znanej marki, korzystając z jej dorobku i pozycji na rynku. W świetle tych danych, biznes pod skrzydłami franczyzodawcy wydaje się satysfakcjonującym rozwiązaniem zarówno dla terenów miejskich, jak i wiejskich.
Zuzanna Ćwiklińska
fot. envato elements