Bank musi rozliczyć się z kredytobiorcą
Możliwość wcześniejszego spłacenia lub nadpłaty zobowiązań kredytowych, które zostały zawarte po 21 lipca 2017, reguluje artykuł 38 ustawy o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami. Kolejny artykuł odpowiada zaś za obowiązek rozliczenia się z konsumentem, który jest nakładany na bank. Kredyty hipoteczne zaciągnięte przed 21 lipca 2017 są zaś regulowane umowami kredytowymi.
Zgodnie z zapisami wspomnianej ustawy, na banku spoczywa obowiązek rozliczenia się z konsumentem z opłat pobranych w związku z zawarciem umowy kredytowej.
- Jeśli posiadamy odpowiednie oszczędności, warto rozważyć nadpłacenie kredytu hipotecznego z jednoczesnym skróceniem okresu kredytowania lub jego całkowitą, wcześniejszą spłatę. W takiej sytuacji bank powinien rozliczyć się z kredytobiorcą i oddać proporcjonalnie wszystkie pobrane opłaty stanowiące całkowity koszt kredytu. Powinno się to odbywać według najprostszej i najbardziej sprawiedliwej metody liniowej, tak jak ma to miejsce w przypadku kredytów konsumenckich - wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
UOKiK oferuje pomoc w rozliczeniu z bankiem
Po nadpłaceniu lub wcześniejszym spłaceniu kredytu hipotecznego, bank powinien automatycznie przeprowadzić rozliczenie z konsumentem. Jeżeli do tego nie doszło, kredytobiorca ma prawo złożyć w placówce reklamację. Procedura wcześniejszej spłaty powinna być opisana w umowie kredytowej. UOKiK przypomina także, że można skorzystać z opublikowanego przez Urząd stanowiska Prezesa UOKiK w tej sprawie, w którym wyjaśniono między innymi, z jakich przepisów wynika należny zwrot i jak bank powinien go obliczyć.
Rozliczenie powinno nastąpić według metody liniowej: bank dzieli wszystkie koszty przez liczbę dni, w których miała obowiązywać umowa. Wynik mnoży przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania i otrzymaną w wyniku tego działania sumę instytucja powinna oddać konsumentowi.
Banki pod lupą UOKiK
UOKiK postanowił przyjrzeć się bliżej 17 bankom. Urząd zbada, czy i jak instytucje finansowe rozliczają się z konsumentami spłacającymi kredyty przedterminowo bądź nadpłacającymi. Prześledzi także, czy dochodzi do sytuacji bezprawnej odmowy przez banki zwrotu opłat z tytułu wcześniejszej spłaty kredytu hipotecznego, mimo że jednocześnie same żądają w takiej sytuacji od konsumenta rekompensaty za wcześniejszą spłatę kredytu.
Zuzanna Ćwiklińska
fot. Pixabay