StoryEditorMateriał promocyjny

Awarie T-25 – co się psuje i jak to naprawić?

25.08.2025., 14:14h
Materiał promocyjnyMateriał promocyjny

Władimirec T-25 to ciągnik uznawany za wyjątkowo wytrzymały i prosty w obsłudze. Ale nawet najbardziej solidna maszyna nie jest wieczna. Najmłodsze egzemplarze pracujące dziś w gospodarstwach mają ponad 30 lat, a nie brakuje też takich, które zbliżają się do 60. Po dekadach intensywnej eksploatacji naturalne jest, że pojawiają się usterki. Przedstawiamy najczęstsze awarie T-25 i podpowiadamy, jak sobie z nimi poradzić.

Władimirec T-25 – awarie silnika

Najczęściej spotykaną usterką silnika T-25 jest spadek kompresji, który prowadzi do problemów z odpalaniem i zauważalnego spadku mocy. Przyczyną są najczęściej zużyte pierścienie tłokowe lub zawory nieszczelne wskutek zużycia gniazd. Rozwiązaniem jest pomiar ciśnienia sprężania – jeśli wartości są zbyt niskie, konieczny będzie demontaż głowicy i tłoków, a następnie wymiana zużytych pierścieni, ewentualnie regeneracja głowicy i zaworów. To dość czasochłonna, ale opłacalna naprawa – dobrze wykonana przywraca silnikowi pełną sprawność na długie lata.

Władimirec T-25 – awarie skrzyni biegów

Typową awarią skrzyni biegów T-25 jest wyskakiwanie biegów podczas jazdy – najczęściej dwójki i czwórki. To efekt zużycia widełek zmiany biegów, wytartych kół zębatych lub wybitego mechanizmu zapadkowego. Aby naprawić usterkę, konieczny jest demontaż pokrywy skrzyni i dokładna inspekcja elementów wewnętrznych. Wymiana zużytych części – szczególnie widełek i sprężyn zapadek – rozwiązuje problem. Gdy awarii ulega skrzynia biegów T-25 części szukaj w sprawdzonym sklepie z asortymentem rolniczym Blaut-rol.

Władimirec T-25 – awarie sprzęgła

Najczęściej występującą usterką sprzęgła w T-25 jest jego ślizganie się pod obciążeniem. Objawia się to brakiem reakcji przy ruszaniu lub podczas pracy z cięższymi maszynami. Przyczyną może być zużyta tarcza sprzęgła lub wypalone okładziny. Wymagana jest wtedy wymiana tarczy sprzęgła, łożyska oporowego i kontrola docisku.

Władimirec T-25 – awarie układu chłodzenia

Oparty na powietrzu układ chłodzenia nie należy niestety do najwydajniejszych, dlatego jego usterki są dosyć powszechne. Najczęstszym problemem jest przegrzewanie się silnika, czemu winna jest zwykle zatkana turbina wentylatora. Naprawa polega na dokładnym oczyszczeniu turbiny z brudu i kurzu, a także sprawdzeniu napięcia paska klinowego. Czasami konieczna jest wymiana łożysk wentylatora. Choć układ chłodzenia w T-25 jest prosty, wymaga regularnego czyszczenia, zwłaszcza po pracy w zapylonym środowisku.

Władimirec T-25 – awarie układu paliwowego

Najczęstszą usterką układu paliwowego T-25 jest zapowietrzenie pompy wtryskowej lub zużycie wtryskiwaczy, które powoduje nierówną pracę silnika, brak mocy i kopcenie. Przy zapowietrzeniu wystarczy odpowietrzyć układ, zaczynając od filtra, poprzez pompę, aż do wtryskiwaczy. Jeśli problemem są wtryski, należy je sprawdzić na stole probierczym i wymienić lub zregenerować. Ponieważ Władimirce nie są już obecnie tak popularne jak kiedyś, w przypadku, gdy niedomaga układ paliwowy T-25 części, warto zamówić u rzetelnego sprzedawcy, który zapewnia ich wysoką jakość.

Władimirec T-25 – awarie układu hamulcowego

Hamulce w T-25 często ulegają awarii z powodu zużycia szczęk hamulcowych lub zapieczenia się mechanizmu sterującego. Objawia się to słabą skutecznością hamowania lub całkowitym jego brakiem. Rozwiązaniem jest demontaż bębnów i ocena stanu okładzin – jeśli są zużyte, trzeba je wymienić. Dodatkowo warto sprawdzić mechanizm regulacji i układ przeniesienia napędu pedałów – często wymaga on czyszczenia i nasmarowania. Hamulce to kluczowy element bezpieczeństwa, dlatego nie warto odkładać naprawy.

Władimirec T-25 – awarie instalacji elektrycznej

Użytkownicy T-25 często mierzą się z problemem nieładowania akumulatora. Zwykle spowodowane jest to awarią prądnicy lub regulatora napięcia. Inne częste problemy to korozja złączy oraz przetarcia przewodów. Diagnostykę najlepiej zacząć od pomiaru napięcia ładowania – jeśli nie przekracza 13 V, trzeba sprawdzić stan prądnicy i regulatora. W razie potrzeby należy je wymienić lub zregenerować.

fot. materiały Partnera 

 

pogoda
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
27. sierpień 2025 21:01