Na które ciągniki dla naszej branży warto było zwrócić uwagę, odwiedzając targowe stoiska?
New Holland T4.120F Stage V
W tym roku marka New Holland Agriculture podczas targów rolniczych w Kielcach zaprezentował prototypowy traktor sadowniczy T4.120F Stage V. Nowa odsłona ciągnika charakteryzuje się całkowicie zmodernizowaną konstrukcją kabiny oferującą płaską podłogę oraz bardzo dobrą widoczność, uzyskaną dzięki przeprojektowaniu m.in. przedniej szyby. Klasyczną deskę rozdzielczą zastąpił ekran na wzór tabletu.
Maszyna otrzymała mocniejszy, szesnastozaworowy silnik o pojemności 3,6 litra generujący moc 118 KM. Jednostka napędowa spełnia najwyższe standardy emisji splin, zgodne z normą Stage V. Układ oczyszczania spalin zaprojektowano w sposób zapewniający bezobsługową pracę. Umieszczony on został całkowicie pod pokrywą silnika, dzięki czemu nie powoduje ograniczenia widoczności.
Aby poprawić zwrotność oraz kąt najazdu, zastosowano nowy typ przednich obciążników. Traktor otrzymał też bardziej wydajny układ hydrauliczny zasilany pompą podającą do 80 l/min.
{se_photo}46161{/se_photo}
Prokmar DF40 - ciągnik sadowniczy z Chin
Traktory Prokmar produkowane są w Chinach przez fabrykę Changzhou Dongfeng Aricultural Machinery. W Kielcach zaprezentowano m.in. model Prokmar DF40, który jest oferowany w wersji rolniczej i sadowniczej (zwężonej do 1300 mm). Wyposażony jest w czterocylindrowy pozbawiony turbodoładowania silnik o pojemności 2,5 l i mocy 40 KM, który generuje 135 NM maksymalnego momentu obrotowego. Waży 1888 kg.
Importer – firma Elrol, posiada w swojej ofercie ciągnik sadowniczy Prokmar DF50 o mocy 50 KM i mniejszy, DF30 o mocy 30 KM z polskimi kabinami firmy Naglak.
{se_photo}46162{/se_photo}
Landini z trzema modelami ciągników sadowniczych
W stoisku firmy AMG prezentowano 3 ciągniki sadownicze (Rex 3 F, akurat bez kabiny).
Pierwszy to Mistral 2-055 z nową maską oraz nowym silnikiem o zwiększonym momencie obrotowym. Silnik spełnia nowe normy spalin na rok 2022 (Stage V). Do dyspozycji mamy najoszczędniejsze na rynku w swojej klasie silniki KOHLER, jednak gama ciągników zmniejsza się do 2 silników: 53 KM (180 NM) i 57 KM (200 NM).
Model wyposażono w skrzynię biegów z 12 biegami polowo-transportowymi (od 0,8 do 31 km/h), które pozwalają na maksymalne wykorzystanie mocy i momentu obrotowego silnika. To z kolei umożliwia redukcję zużycia paliwa. W Serii Mistral ma mamy także do dyspozycji 4 biegi pełzające z prędkością od 0,2 km/h. Rewers mechaniczny ułatwia zmianę kierunku jazdy na każdym biegu bez konieczności zatrzymania ciągnika.
Wspomaganie kierownicy wraz z bardzo małym promieniem zawracania 2,9 m (bez użycia hamulców) ułatwia manewrowanie w ciasnych miejscach, w tym także w sadach. Tylny podnośnik o udźwigu 1200 kg wyposażony jest w mechaniczny układ sterowania z regulacją pozycyjną oraz siłową, jak również z regulacją prędkości opadania i czułości podnośnika.
{se_photo}46163{/se_photo}
Drugim prezentowanym modelem był Landini Rex4. Kabina serii REX4 obejmuje trzy modele dopasowane do konkretnych zastosowań:
- model F do sadów o wąskich alejkach, model S do sadów o wąskich alejkach z drzewami o koronie pucharowej (posiada rozstaw kół modelu F i wąską kabinę modelu V)
- oraz model GT do sadów o szerokich alejkach (idealny do sadów z szeroko rozstawionymi rządami i do pracy w polu).
Ciągniki serii REX 4 wyposażono w czterocylindrowe niemieckie silniki Deutz AG Stage 3B (TCD L4) 2,9 L z DOC a na rok 2022 Stage 5. Funkcja Engine Memo Switch zapamiętuje obroty silnika dla wygody traktorzysty. Maksymalna moc osiągana jest przy 2200 obr./min i wynosi od 75 KM do 112 KM.
Wyposażone są także w nową przekładnię z rewersem mechanicznym lub elektro-hydraulicznym, oraz od 2023 r. skrzynię ROBOSHIFT, w której sterowanie odbywa się za pomocą elektroniki, oferującą 4 biegi i 3 zakresy.
Nowe modele serii REX 4 oferują szeroki wybór wersji mechanicznych i elektro-hydraulicznych WOM, w zależności od przekładni, z dwoma lub czterema przełożeniami (540, 540 Eco, 1000 i 1000 Eco).
Ciągniki Landini Rex 4 mogą być wyposażone w tylne stabilizatory hydrauliczne kontrolujące otwieranie i zamykanie cięgieł dolnych dwoma prostymi przyciskami. Funkcja ta może być użyteczna podczas podczepiania narzędzi rolniczych lub gdy wymagane jest dostosowanie zaczepu podczas prac między rzędami.
{se_photo}46164{/se_photo}
Deutz-Fahr 5070 DF Keyline
Firma SDF Polska zaprezentowała m.in. ciągniki 5070 DF Keyline i 5080 DF Keyline. Modele serii 5DF Keyline oferują mocne silniki FARMotion 35 o wysokim momencie obrotowym z turbosprężarką i intercoolerem. Elektronicznie sterowany układ wtryskowy Common Rail – osiągający ciśnienie 2000 bar – wraz z wentylatorem wiskotycznym tworzą imponujący pakiet rozwiązań technologicznych optymalizujących wydajność, aby zmaksymalizować osiągi przy minimalnym zużyciu paliwa.
Do wyboru są cztery zsynchronizowane skrzynie biegów zapewniające efektywne przenoszenie mocy, począwszy od prostej skrzyni czterobiegowej (8+8) lub pięciobiegowej (10+10) do pięciobiegowej skrzyni z trzema zakresami przełożeń, w tym z reduktorem (15+15) i (30+15). Wszystkie cztery konfiguracje to wysoce wydajne rozwiązania z całkowicie zsynchronizowaną zmianą biegów i przełożeniem zapewniającym prędkość maksymalną 40 km/godz.
Ciągniki wyposażone w przełożenie superzredukowane są w stanie pracować z prędkością zaledwie 230 m/godz. przy maksymalnej prędkości obrotowej silnika na najniższym przełożeniu. Można wybrać odpowiednie wyposażenie WOM dzięki prędkościom 540 lub 540/540 ECO. WOM jest sterowany mechanicznie za pomocą suchego sprzęgła umożliwiającego płynne, progresywne załączanie i rozłączanie.
Modele 5DF Keyline mogą być również wyposażone w WOM synchro, który jest rekomendowany, gdy ciągnik jest używany z przyczepami z napędzaną osią. Seria 5DF Keyline posiada zatem idealne wyposażenie do wszystkich zadań.
Deutz-Fahr od wielu lat jest znany z tylnych podnośników, które wyróżniają się precyzją, prostą obsługą i maksymalną wydajnością. Modele 5DF Keyline posiadają dwie różne konfiguracje tylnego podnośnika: wersja standardowa o udźwigu 3050 kg i wersja kompaktowa o udźwigu do 2700 kg. W wersji kompaktowej minimalna szerokość nowego 5DF Keyline z tyłu wynosi jedynie 1325 mm z oponami 320/85R24. Mechaniczne sterowanie podnoszeniem zapewnia precyzję podczas pracy z maszynami. Pompa hydrauliczna o wydatku 42 l/min lub 50 l/min zasila dwa lub trzy mechanicznie sterowane obwody. Układ kierowniczy ma oddzielną pompę, która gwarantuje lekkie kierowanie, nawet przy korzystaniu z hydrauliki roboczej lub przy niskich obrotach silnika.
{se_photo}46166{/se_photo}
Massey Ferguson MF 3707 S
Z kolei Massey Ferguson zaprezentował model MF 3707 S, który jest wyposażony w nowej generacji 4-cylindrowy silnik Stage V o pojemności 3,4 l i mocy 75 KM, co sprawia, że ciągnik przydatny jest do pracy z wymagającym więcej mocy osprzętem. Maksymalny moment obrotowy wynosi 320 NM.
W standardzie znajduje się mechaniczna przekładnia nawrotna 12×12. Dzięki możliwości pracy w dwóch zakresach umożliwia ona przejazd do przodu i do tyłu z 12 prędkościami. Sześć biegów jest w przedziale od 4 do 12 km/godz. (typowy zakres pracy w polu), a prędkość maksymalna to 40 km/godz. Opcjonalnie dostępne są przekładnie SpeedShift oraz Powershuttle. Udźwig maszyny wynosi 2500 kg.
{se_photo}46167{/se_photo}
Przemysław Staniszewski i Henryk Czerwiński,
Więcej na temat ciągników sadowniczych przezycztasz w czasopiśmie "Sad Nowoczesny".