Dlaczego Ursus 1934 był najmocniejszym w historii?
Seria ciężkich ciągników produkowanych przez Ursusa zakończyła się w 2009 r. powodem podjęcia takiej decyzji były wymogi stawiane przez Unię Europejską, dotyczące ograniczenia emisji spalin, którym producent nie był w stanie sprostać.
Ursus 1934 był wyjątkowym ciągnikiem, o jego sile świadczyły m.in. parametry takie jak:
- napęd na 4 koła,
- sześciocylindrowy silnik z turbodoładowaniem, o mocy 190 KM,
- udźwig TUZ 7200 kg.
Produkcja Ursusów po połączeniu z Pol-Mot Warfama
Po przeniesieniu siedziby firmy do Lublina rozpoczęto produkcję nowych Ursusów. Producenci zdecydowali również, że nie poprzestaną na produkcji wyłącznie ciągników. W ofercie Ursusa znalazły się również:
- przyczepy,
- sprzęt do produkcji zielonek,
- autobusy elektryczne,
- trolejbusy.
Ursus 18014A – ostatni egzemplarz z ciężkiej serii
Po zmodernizowaniu firmy i zmianie siedziby wznowiono produkcję ciągników ciężkich. Model 18014A jest jednym z ostatnich wyprodukowanych przez borykającego się z widmem kolejnej upadłości producenta. Parametry Ursusa 18014A przedstawiają się w następujący sposób:
- posiada silnik Deutza,
- skrzynia 16x16, z rewersem i niezależnymi prędkościami WOM 540/1000.
1,5 milionowy ciągnik prowadzony przez Leppera
Kiedy Ursus ogłosił zakończenie konstruowania 1,5-milionowego ciągnika o modelu 1654, w sprowadzeniu go z taśmy wziął udział ówczesny wicepremier i minister rolnictwa Andrzej Lepper. Ciągnik ten był nowszą wersją modelu 1634. Wyróżniał go 160-konny silnik ekologiczny słowackiej firmy DS Martin spełniający normę Euro 2.
oprac. Justyna Czupryniak