StoryEditorNawyki konsumenckie

Czy warto kupować produkty marek własnych sieci handlowych?

Większość dużych sieci handlowych ma w ofercie produkty marki własnej. Zwykle kuszą klientów atrakcyjną ceną, a w dobie kryzysu to ogromna zaleta. Czy popełniamy błąd, kierując się ceną i wrzucając do koszyka produkty marek własnych? A może jednak warto na nie postawić?

Dlaczego produkty marek własnych są tańsze? 

Jak wynika ze zrealizowanego przez Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia opracowania "Private Brands Mini Report", produkty marek własnych stanowią już ok. 20 proc. zawartości koszyka zakupowego przeciętnego Polaka. Zwróciliśmy się ku nim, bo są zwykle tańsze niż markowe odpowiedniki, a przy tym nie odbiegają od nich jakością. 

Zapewnienie klientowi niższej ceny jest możliwe dlatego, że produkty marek własnych są produkowane na zlecenie konkretnej sieci handlowej. Często za realizację zamówienia odpowiadają różni dostawcy, jednak nad całością, w tym dystrybucją, czuwa podmiot zamawiający, a to pozwala obniżyć koszty. 

Marki własne sieci handlowych odpowiedzią na kryzys?

W ciągu ostatniego roku Polacy musieli zmierzyć się z ogromnymi podwyżkami, w tym drożejącą żywnością. W związku z tym wiele gospodarstw domowych musiało zrewidować wydatki, co niekiedy pociągało za sobą konieczność zmiany nawyków zakupowych

Jak wynika z danych NielsenIQ, podczas zakupów spożywczych większość Polaków największą uwagę zwraca na stosunek jakości do ceny – takiej odpowiedzi udzieliło 77 proc. pytanych. Na drugim miejscu znalazło się zapewnienie dobrych ofert i promocji, które jest ważne dla 57 proc. Z kolei 47 proc. ankietowanych decyduje się na zakup, kierując się niższą ceną większości artykułów. Produkty marek własnych odpowiadają na wszystkie te zapotrzebowania - są atrakcyjne cenowo, a nierzadko sklep oferuje je w promocjach, które faktycznie pozwalają zaoszczędzić. 

Produkty premium w niższej cenie

Marki własne nie są na naszym rynku nowym zjawiskiem. Większość sklepów ma je od dawna. Klienci zdążyli więc poznać już wiele sygnowanych sklepowym logo produktów i polubić je. Większość konsumentów nie patrzy więc na te towary jako na gorsze, ale traktuje je jako równorzędną alternatywę dla znanych marek. W niepamięć odchodzi również opinia, że marki własne to podróbki - zwłaszcza odkąd zaczęły one wytyczać nowe kierunki, a do sprzedaży weszły produkty, które nie miały swoich odpowiedników wśród towarów ze znanym logo. 

Popularność zaczynają zyskiwać również produkty premium, sprzedawane pod marką własną. Dzięki niższej cenie klienci mogą skorzystać z towarów, które wydawały im się zbyt drogie lub luksusowe. 

Czy marki własne to przyszłość handlu? 

- Obecna sytuacja gospodarcza zdecydowanie będzie miała wpływ na decyzje zakupowe, strukturę wydatków i styl życia każdego z nas. Marki muszą więc – mocniej niż do tej pory – uważnie planować swoje działania – mówi w rozmowie z portalem Wiadomości Handlowe Beata Grosicka, Business Development and Client Service Director GlobalSM. 

Wśród tych działań prawdopodobnie większość dużych sieci uwzględnia również rozwój marki własnej. Te produkty pozwalają im bowiem utrzymać pozycję rynkową, o którą muszą nieustannie walczyć, zagrożone przez konkurencję i sklepy internetowe. Co więcej, budowanie oferty powiązanej tylko z daną marką, buduje lojalność konsumencką. Szeroki wybór dobrej jakości produktów marki własnej daje klientowi poczucie docenienia i wyróżnienia, a tym samym skłania go do regularnych wizyt w ulubionym sklepie. Okazuje się zatem, że wybieranie towarów z oferty wewnętrznej danego sklepu jest atrakcyjne zarówno dla sprzedającego, jak i dla konsumenta.

 

źródło: Wiadomości Handlowe

oprac. Zuzanna Ćwiklińska

fot. envato elements

pogoda
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
18. kwiecień 2024 15:24