W tym roku top agrar Polska świętuje swoje 30-lecie, dlatego IX Forum Rolników i Agrobiznesu było szczególne. Wyjątkowości dodała nowa sesja poświęcona kobietom w agrobiznesie i ich roli w kształtowaniu życia społecznego współczesnej wsi. To wyjątkowe spotkanie, pełne wzruszeń i poruszeń, stało się źródłem inspiracji, a także katalizatorem do działania dla wielu słuchaczek. Sala wypełniona kobietami aż tętniła od niezwykłych opowieści. A wszystko to dzięki prelegentkom – kobietom z prawdziwą pasją, aktywistkom odnoszącym sukcesy w agrobiznesie i prowadzącym rodzinne marki na wsi.
IX Forum Rolników i Agrobiznesu
Kobiety działające na wsi potrzebują wzmacniania, by z odwagą pokazywać swoje nietuzinkowe umiejętności – bardzo często przekute w imponujące dzieła czy produkty. Tworzą, aktywizują, żyjąc w zgodzie z własnym wewnętrznym kodem – choć dotarcie do tego miejsca nie było łatwe. O tym, jak wiele trudności napotykały liderki polskiej wsi, pięknie opowiadała Maria Sikorska, prezeska Stowarzyszenia Liderki Innowacji, dziennikarka telewizyjna i autorka programu „Z klimatem i z pasją”. Wymieniając kolejne przykłady rolniczek, nie zawsze z powołania, stworzyła obraz współczesnej kobiety wsi, która ma wizję i odwagę, aby działać. Maria Sikorska wierzy, że kobiety są pełne kreacji i determinacji, dlatego mają tak olbrzymi wpływ na zmiany na współczesnej wsi: – Co czwarte gospodarstwo w Polsce jest prowadzone przez kobiety. Działajmy z pasją i róbmy to, co kochamy! – podkreślała.
Kobiety nadają ton w agrobiznesie i kształtują społeczne życie wsi
Dr Karolina Frąckowiak, prezeska Yara Poland, swoim wystąpieniem starała się pokazać, że kobiety choć mają trudniejszą drogę do osiągania sukcesu, bo wciąż mierzą się ze stereotypowym postrzeganiem i zaniżaniem kompetencji, to dzięki wsparciu innych kobiet i wierze w siebie, mogą spełniać marzenia i osiągać sukcesy w branży – Rower to symbol życia, zawsze mamy pod wiatr. My kobiety zawsze mamy bardziej pod górkę niż panowie. Dlatego zawsze, gdy widzę kobietę jadąca na rowerze przepełnia mnie radość – mówiła Dr Karolina Frąckowiak.
Przeczytaj także: Ruinersi – kupują stare domy na wsi i zaczynają od nowa!
Sesja Kobiety w Agrobiznesie
Karolina Suska z Sieci Liderek Wiejskich przedstawiła inspirującą prezentację pt. Kobiety łączą się i aktywizują wieś – Sieć Liderek Wiejskich fundamentem społecznego rozwoju obszarów wiejskich – i uświadomiła wszystkim słuchającym, jak ważny jest networking i wspólne działanie kobiet. – W pierwszej edycji projektu "Sieć liderek wiejskich" wzięło udział 25 kobiet z 25 KGW. Jednak to namiastka. Do rekrutacji na 40 miejsc zgłosiło się ponad 900 osób. To pokazuje jak bardzo chcemy rozwijać wiedzę i pozyskiwać kontakty – podkreślała Karolina Suska. Rolniczki, które już skorzystały z możliwości uczestniczenia w projekcie, miały okazję do wymiany doświadczeń i pogłębiania wiedzy z interesującego je obszaru, a dzięki nowym znajomościom zaczęły działać na większą skalę.
Sesja Kobiety w Agrobiznesie – kobiety, które inspirują
Motywuje także historia Agaty Króliczak, rolniczki, producentki serów SER-ce Jadzi, która podzieliła się swoją drogą do sukcesu. Początkowo chciała pomóc rodzicom, gdy widziała, że w pandemii sprzedaż serów spadła. To dlatego wystawiła ogłoszenie na jednym z lokalnych portali, że sprzedaje sery. – Od tego zaczęła się moja historia i pasja do tego, co robię. Teraz prężnie działam na social mediach i pokazuje swoje życie na wsi. Wiara w potencjał produktu, to bardzo ważne. Gdy słyszę, że moje produkty są świetne, ściska mnie za serce – mówiła producentka serów.
Sesja Kobiety w Agrobiznesie – debata
Na zakończenie Panie wystąpiły w debacie, którą poprowadziła dr Maria Walerowska – redaktor naczelna top agrar Polska. Do rozmowy dołączyły Agnieszka Sendor, rolniczka, twórczyni marki Pstrąg Ojcowski i Jolanta Nawrocka, przewodnicząca Rady Kobiet przy Krajowej Radzie Izb Rolniczych, która przyznała, że kobiety są siłą! Podkreślała jednak, że bardzo ważne, w jej przypadku, było wsparcie męża-rolnika w jego pracy, ponieważ kobiety wnoszą zupełnie inne wartości – pomoc ze strony rodziny powinna być kluczowa. – Będąc także jedyną kobietą w zarządzie KRIR również nie czuję się dyskryminowana. Tworzę wartość dodaną w męskim świecie – podsumowała. Agnieszka Sendor, specjalistka od budowania marki w rolnictwie, przyznała, że ta nie różni się niczym od tworzenia marki w innych branżach. Niestety, w naszym kraju mamy sporo do nadrobienia, ponieważ zdaniem współzałożycielki Pstrąga Ojcowskiego, Polkom wpaja się od dziecka, że nie powinny się przechwalać.
Fot. Maria Khamiuk