Dominująca we florystyce, również tej świątecznej, jest moda na materiały naturalne. Przykłady znajdowaliśmy w niemal wszystkich aranżacjach prezentowanych podczas gali. Oprócz żywego materiału kwiatowego w kompozycjach wykorzystano m.in. pędy ostrokrzewu, wierzby, tawuły, sosen – głównie wejmutki (pędy i szyszki), czy jodły. Podkłady były wykonane najczęściej z różnego kształtu desek, ze słomy, porostu – chrobotka reniferowego, mchu. Do maskowania mniej efektownych naczyń użyto kory palmy kokosowej, tzw. skóry kokosowej. W wielu aranżacjach posiłkowano się sznurkiem, pokrywającym florystyczne druty (nawijanym na nie za pomocą wkrętarki), filcem, a nawet wełną czesankową.
Modne w ogrodach elementy kortenowe zadomowiły się również we florystyce, także tej świątecznej. Korten (corten) to stal o podwyższonej odporności na korozję. Pod wpływem czynników atmosferycznych na powierzchni blachy wytwarza się brązowo-pomarańczowy nalot, przypominający rdzę. Jest to powłoka ochronna spowalniająca proces korozji i równocześnie zapewniająca modny efekt dekoracyjny.
Trendy świąteczne w 2025 roku – brzoskwiniowy puch
Tak po polsku (ang. Peach Fuzz) nazwalibyśmy kolor roku 2024, przypominający delikatny meszek na skórce owocu brzoskwini, łączący miękkość różu i ciepło pomarańczu. Również w świątecznych aranżacjach dominował ten kolor i jego odcienie. Dlatego mniej było gwiazd betlejemskich (poinsecji) czerwonych, a głównie różowe. Już od 25 lat rokrocznie Instytut Pantone – światowy lider w identyfikacji kolorów ogłasza tzw. kolor roku. Dominuje on w kompozycjach florystycznych, a także wśród ubrań, tapicerek mebli, dywanów, farb do ścian, lakierów do paznokci itd.
Trendy świąteczne w 2025 roku – nie wyrzucaj nadpalonych świec
Modny ostatnio jest florystyczny trend woskowania cebul szafirków, hiacyntów, narcyzów czy tulipanów umieszczanych w kompozycji bez dostępu do wody. Wosk zabezpiecza rośliny przed utratą turgoru. Agnieszka Reimus-Knežević rekomendowała wykorzystanie parafiniarki kosmetycznej do upłynnienia nadpalonych, niewykorzystanych świec. Takim woskiem z białych świec pokrywała sznurki w kompozycji, przybierające postać ośnieżonych.
Katarzyna Wójcik