Owoce i warzywa, szczególnie te wczesne, są dosyć drogie. Stąd rosnąca popularność przydomowych warzywników i szklarni. Coraz więcej osób chce samodzielnie uprawiać ulubione gatunki. Poznanie preferencji potencjalnych konsumentów na pewno pomoże podjąć decyzję dotyczącą wyboru owoców do uprawy większych ilości, z przeznaczeniem na sprzedaż.
Owoce jagodowe – pełne witamin
Do owoców jagodowych należą truskawki, maliny, jagody, borówki, poziomki i porzeczki. Zawierają sporo witamin, składników mineralnych, antyoksydanty i błonnik. To takie polskie superfoods! Ich regularne spożywanie pomoże zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka. W tych owocach znajdziemy duże ilości witaminy C (np. w 100 g czarnych porzeczek znajduje się jej aż 180 mg!), beta-karoten, witaminy z grupy B i kwas foliowy.
Zalety owoców jagodowych:
- neutralizują wolne rodniki, zwalczają tzw. stres oksydacyjny,
- pomagają zmniejszać ryzyko rozwoju niektórych nowotworów, są ważnym elementem profilaktyki raka,
- zmniejszają ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych,
- stymulują proces powstawania nowych komórek nerwowych, pozytywnie wpływają na zdolności poznawcze i pamięć,
- przeciwdziałają insulinooporności,
- pobudzają perystaltykę jelit,
- wzbogacają mikrobiotę jelitową,
- mają mało kalorii,
- wykazują silne właściwości przeciwzapalne,
- mają zdolność obniżania poziomu złego cholesterolu,
- pomagają opóźnić proces starzenia się skóry, pozytywnie wpływają na jej wygląd.
Najpopularniejsze owoce jagodowe w kwietniu
Polacy najchętniej wybierali truskawki i borówki, także w porównaniu do marca ich spożycie wzrosło (4 i 1 p.p.). Najbardziej wzrosło spożycie borówek, przetworów z czarnej porzeczki i malin. W porównaniu do kwietnia 2020 roku wzrost ilości konsumentów borówki wynosi aż 63%. Jak przedstawiają się konkretne dane? Aż 26% Polaków spożywała w kwietniu truskawki i borówki, konsumpcja malin wynosiła natomiast 22%. Przetwory z czarnej porzeczki jadł co siódmy badany (14%). Niektóre pozycje zaliczyły spadki – w porównaniu do marca spadło spożycie przetworów z czarnej porzeczki (o 2 p.p.), malin oraz aronii i jej przetworów (o 3 p.p.).
Coraz więcej chętnych na owoce i warzywa
Porównując statystki z kwietniem 2022 roku, łatwo dostrzec, że spośród wszystkich badanych owoców i warzyw wzrosła ilość konsumentów borówki, sałaty oraz marchwi, z czego borówka notuje ponad 640 tys. konsumentów więcej (2 p.p., co daje wzrost o ok. 8%). Biorąc pod uwagę kwiecień 2022, widzimy, że spadło spożycie przetworów z czarnej porzeczki (o 6 p.p.) i z aronii (o 3 p.p.). – W porównaniu do kwietnia 2021 roku konsumpcja jest wyższa. Najbardziej wzrosło spożycie borówek (o 63%), przetworów z czarnej porzeczki (o 17%) oraz malin (o 16%). W przypadku borówek wzrost liczby konsumentów wyniósł 3,2 mln osób – podają polskiesuperowoce.pl.
Wyniki monitoringu konsumpcji 2020-2023
Dane pochodzą z badania zleconego przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w ramach projektu „CORE TEAM – promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, III edycja”. Projekt jest realizowany przez Kantar Public we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Badanie zrealizowano w dniach 14-19 kwietnia 2023 r., na reprezentatywnej próbie 1015 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).
oprac. Angelika Drygas
Fot. Kantar Public
Fot. tytułowe: envato elements
Źródło: Kantar Public