Podczas kontroli drogowej policjant zwraca uwagę na wiele różnych elementów. Chodzi o to, aby pojazd nie zagrażał bezpieczeństwu innych osób – mówi o tym art. 132.1 Prawa o ruchu drogowym. Warto zwrócić uwagę na opony w tym kontekście, ponieważ one dość szybko ulegają zniszczeniu, poprzez ciągły kontakt z podłożem.
Opony w samochodzie – jakie powinny być?
Najlepiej jeśli opony wymienimy co 8 lat, chyba że zniszczą się wcześniej. Opona powinna mieć bieżnik o głębokości minimum 1,6 mm lub wyższy od znacznika zużycia TWI. Nie może mieć żadnych uszkodzeń rzecz jasna. Wiek opon można odczytać z kodu DOT, który widnieje na bocznej ścianie ogumienia. Nas interesują cztery ostatnie cyfry, które oznaczają tydzień produkcji, dwie ostatnie – rok. Opona nie może być zużyta do wskaźnika, nawet jeśli bieżnik ma prawidłową wartość, nie może być też mocno spękana, a guma nie powinna się kruszyć. Opony na jednej osi muszą być identyczne
Opony w samochodzie – co nam grozi?
Jeśli policjant uzna, że stan techniczny opon jest zły, kierowca może dostać wysoki mandat, a nawet utracić dowód rejestracyjny (art. 97 kodeksu wykroczeń za inne naruszenia). Jazda autem, które ma zużyte lub uszkodzone opony to wykroczenie, za które grozi mandat w wysokości do 3 tys. zł. Nie można dostać mandatu za używanie opon letnich zimą i zimowych latem.
Przebita opona – co wtedy?
Jeśli akurat mamy przebitą oponę, a policjant zatrzymał nas, aby skontrolować pojazd, oczywiście możemy udać się do najbliższego warsztatu, jednak jesteśmy zobowiązani okazać policjantowi uszkodzoną oponę.
Mandat za opony – podsumowanie
Kara grozi za ogumienie, które (za autobaza.pl):
- ma bieżnik niższy niż 1,6 mm lub równy ze znacznikiem zużycia opon TWI;
- jest nierównomiernie zużyte;
- na jednej osi ma inny rozmiar lub różną rzeźbę bieżnika (nie dotyczy to jazdy na kole zapasowym lub dojazdowym);
- jest spękane lub ponacinane w sposób odsłaniający osnowę;
- ma bąble na bocznej ścianie;
- ma nośność oraz indeks prędkości niedostosowane do nacisku na koła lub prędkości maksymalnej (oprócz opon zimowych);
- wystaje poza obrys nadwozia.
Oprac. Angelika Drygas
Fot. envato elements