Spis treści:
Wyposażenie aut – nowe regulacje
Wyposażenie aut – jakie kategorie?
Dane statystyczne opublikowane w serwisie statystyka.policja.pl pokazują, jak wiele wypadków ma miejsce na polskich drogach. W 2023 roku do Policji zgłoszono 20 936 wypadków drogowych (w 2021 roku miało miejsce 22 816 wypadków, rok później – 21 322 wypadki). W efekcie tych wypadków drogowych 1 893 osoby poniosły śmierć (w 2021 roku zginęło 2 245 osób, a w 2022 roku – 1 896 osób). W 2023 roku w wypadkach drogowych rannych zostało 24 125 osób (w tym ciężko 7 595), dwa lata wcześniej – 26 415 osób, natomiast w 2022 roku – 24 743 osoby. Przed rokiem zgłoszono 365 991 kolizji drogowych. To sporo – w porównaniu z rokiem 2022, w którym było 362 266 kolizji – liczba ta wzrosła o 3 725. Nic dziwnego, że wszystkie nowe auta, wychodzące spod przysłowiowej igły, mają coraz to bardziej zaawansowane zabezpieczenia.
Wyposażenie aut – nowe regulacje
Od 7 lipca 2024 roku każdy nowy samochód sprzedawany w Unii Europejskiej zyska nowe wyposażenie. Będzie nim… czarna skrzynka, którą wszyscy kojarzymy z samolotami. Te urządzenia są montowane po to, aby pomóc odtworzyć ostanie sekundy, a w przypadku samolotu godziny, podróży. Czarna skrzynka w autach (moduł EDR – Event Data Recorder) zapisze wiele ważnych parametrów, dzięki którym biegli będą mogli orzec o przyczynie wypadku. Tak naprawdę już sporo pojazdów ma takie urządzenie, ponieważ od lipca 2022 roku auto, które ma nową homologację musi posiadać czarną skrzynkę.
Wyposażenie aut – jakie kategorie?
Najpierw obowiązkiem zostaną objęte wszystkie nowe auta osobowe, następnie ciężarówki i autobusy – od 7 stycznia 2026 roku, natomiast wszystkie inne pojazdy od 7 stycznia 2029 r.
Przeczytaj także: Nowe obowiązkowe wyposażenie samochodów – zmiany w 2024 roku
Czarna skrzynka – co zapisze?
W pamięci urządzenia odczytamy ostatnie 5 sekund przed kolizją, gdy m.in. wystrzelą poduszki, czy nastąpi natychmiastowa utrata prędkości. Moduł EDR pokaże, np.
- prędkość pojazdu,
- prędkość obrotową silnika,
- stan pasów bezpieczeństwa i napinaczy pasów,
- procentowy wskaźnik wciśnięcia hamulca,
- stan układu ABS,
- kąt skrętu kierownicy,
- ruchy kierownicą,
- kąt przechyłu pojazdu.
Nowe wyposażanie aut
Aby eliminować wypadki, Unia Europejska proponuje także wprowadzenie systemu ADDW, czyli Advanced Driver Distraction Warning, który ma za zadanie monitorować ewentualne zmęczenie czy rozproszenie kierowcy i ostrzegać go o zagrożeniu. Mowa też o innych systemach bezpieczeństwa, jak; inteligentny asystent prędkości ostrzegający o przekroczeniu prędkości, system ostrzegający podczas cofania, czy system awaryjnego hamowania.
fot. envato elements