Jak przygotować rower do konserwacji?
Po sezonie zawsze sprawdzamy stan naszego roweru i regularnie go konserwujemy. To pozwoli na bezpieczną oraz sprawną jazdę przez wiele lat. A jak przeprowadzić taką konserwację?
Mycie naszego sprzętu przed zimą to podstawa, zwłaszcza jeżeli jeździmy po trudnych trasach. Zaczynamy od najtrudniejszych zabrudzeń. Unikajmy czyszczenia osadów myjką ciśnieniową, gdyż nie jest to bezpieczne dla jednośladu. Lepiej używać ciepłej wody z dodatkiem delikatnego detergentu. Rower czyścimy miękką ścierką bądź gąbką, a w razie potrzeby – także szczotką z długim i twardym włosiem. Do czyszczenia opon i klocków hamulcowych nie wolno używać silnych środków chemicznych, które wchodzą w reakcję z gumą. Pamiętajmy również o umyciu miejsc trudno dostępnych! Zwróćmy uwagę przede wszystkim na napęd. Aby oczyścić wszystkie zakamarki roweru, spryskujemy dokładnie kasety, przednie koronki i łańcuch preparatem odtłuszczającym, a następnie za pomocą niewielkiej szczotki czyścimy każdą szczelinę. Przy czyszczeniu jarzma siodełka trzeba ten element zdemontować.
Po dokładnym myciu warto przetrzeć ramę specjalnym środkiem do odtłuszczania powierzchni stalowych i aluminiowych bądź szamponem samochodowym. To nie tylko usunie brud, ale także zabezpieczy ramę przed jego ponownym osadzaniem się. Nie stosujmy w tym celu płynu do naczyń, gdyż może on powodować korozję stalowych elementów naszego sprzętu.
Po dokładnym wyczyszczeniu każdego elementu roweru trzeba go dobrze wysuszyć. W żadnym zakamarku nie może pozostać woda, bo w przeciwnym razie w elementy jednośladu szybko wda się korozja. Do osuszenia używamy miękkich ściereczek z mikrofibry, ręczników papierowych, a w przypadku trudno dostępnych szczelin – patyczków do uszu.
Jak przeprowadzić konserwację roweru? Oto instrukcja krok po kroku
Po wszystkich tych zabiegach przechodzimy do właściwej konserwacji. Smarujemy wszystkie ruchome elementy roweru, zwłaszcza ster, linki przerzutek, hamulce, suport, piasty i amortyzatory. Używamy do tego celu smaru bądź kilka kropel oleju. Po nałożeniu tłustego preparatu przecieramy dany element jednośladu czystą szmatką, aby usunąć nadmiar substancji.
O czym jeszcze warto pamiętać w przygotowaniu roweru do długiego, zimowego postoju? Przerzutki ustawiamy na najniższy tryb. To zmniejszy napięcie ich sprężyn. Następnie odpinamy hamulce i zdejmujemy wszystkie dodatkowe akcesoria, w szczególności te elektroniczne, jak lampki i licznik. Niska temperatura może prowadzić bowiem do wylania i zniszczenia baterii. Co jakiś czas starajmy się obracać kołami, w przeciwnym razie opony mogą ulec zdeformowaniu, a smar w piastach zastać się. Sprawdzajmy ilość powietrza w oponach – w razie potrzeby należy je delikatnie dopompować. Rower można także dodatkowo zabezpieczyć przed kurzem. Do tego przyda się pokrowiec lub przepuszczający powietrze materiał. Niewskazane jest użycie folii, gdyż zatrzymuje ona wilgoć i może doprowadzić do korozji sprzętu.
Gdzie przechowywać rower na zimę?
Optymalne warunki do przechowywania roweru to miejsce suche i pokojowa temperatura. Jeżeli istnieje taka możliwość, powinniśmy przechowywać nasz sprzęt w ogrzewanym pomieszczeniu. Jeżeli jednoślad chcemy przechowywać w domu bądź w komórce lokatorskiej, to warto zakupić specjalny uchwyt do powieszenia roweru na ścianie. To pozwoli zaoszczędzić sporo miejsca. Nie będzie dobrym pomysłem przechowywanie roweru na zewnątrz, także na balkonie. Niskie temperatury i wilgoć mogą prowadzić do zepsucia lub szybszego zużycia komponentów jednośladu. Już lepszym rozwiązaniem będzie – o ile mamy taką możliwość – wstawienie go do garażu lub piwnicy.
Kamila Berthold
Fot. Envato elements