StoryEditorMniej soli w diecie

Czym zastąpić sól w potrawach? Oto zdrowe zamienniki!

25.07.2023., 12:00h
Sól w kuchni jest niezbędna – tak przynajmniej nam się wydaje. Bez niej potrawy nie są tak smaczne – taki jest stereotyp. Okazuje się jednak, że można zamiast niej, zastosować zupełnie inne produkty i też będzie pysznie! Jakie?

Sól i cukier to biała śmierć. Wszyscy wiemy, że nadmiar soli szkodzi nie tylko zdrowiu, ale też urodzie. Nie chodzi o to, by całkowicie z niej zrezygnować, ponieważ odpowiada za równowagę elektrolitową w organizmie człowieka, ale zdecydowanie trzeba ograniczyć jej spożywanie.

Ile soli jeść dziennie?

Zalecana bezpieczna dawka soli to około 5 g dziennie, czyli mniej więcej jedna łyżeczka – tyle wystarczy, aby zaspokoić potrzeby organizmu. Niestety, sól jest składnikiem wielu produktów żywnościowych i dlatego trudno oszacować, ile tak naprawdę jej przyjmujemy każdego dnia. Specjaliści radzą, aby dodatkowo nie dosalać potraw, ponieważ prawdopodobnie wymagana ilość soli i tak trafia do naszego organizmu.

Nadmiar soli w diecie, może być przyczyną wielu schorzeń, jak:

  • nadciśnienie,
  • miażdżyca,
  • nowotwory,
  • choroby serca,
  • choroby nerek,
  • otyłość,
  • udary,
  • osteoporoza.

Jaka sól jest najzdrowsza?

Sól to inaczej związek chlorku sodu w towarzystwie minerałów. Wszystko zależy od sposobu pozyskiwania soli i jej przetwarzania. Na rynku są więc dostępne te bardziej i te mniej wartościowe sole. Na pewno należy uważać na produkty, w których pojawiają się antyzbrylacze.

image

Zamienniki soli

FOTO: Envato Elements

Najzdrowsze sole to:

  • sól himalajska, pozyskiwana w Himalajach –  terenie nieskażonym i wolnym od zanieczyszczeń,

  • sól kłodawska – polska naturalna sól kamienna z wysoką zawartością jodu,

  • sól morska – powstaje przez odparowywanie wody morskiej, ma mniej sodu niż sól kuchenna i więcej składników mineralnych oraz pierwiastków.

image

Zamienniki soli

FOTO: Envato Elements

Minimalizowanie ilości soli w diecie to nie jest łatwe zadanie. Większość osób soli niemal każde danie – te przyzwyczajenia jednak można zmieniać. Należy uzbroić się w cierpliwość, ponieważ nasz zmysł smaku potrzebuje co najmniej 8 tygodni, aby przyzwyczaić się do nowego stylu żywienia, stylu z mniejszą zawartością soli w diecie.

image
Nabiał dla zdrowia

„Polskie produkty mleczne każdego dnia”: dlaczego warto stawiać na nabiał?

Co zamiast soli?

Sól najlepiej ograniczać, znajdując sprytne odpowiedniki, które nie pogorszą, a nawet podkręcą smak ulubionych dań. Może to być:

  • sól ziołowa – używamy jej mniej ze względu na obecność aromatycznych ziół,
  • sól potasowa – chlorek potasu, wskazana dla osób cierpiących na choroby układu sercowo-naczyniowego,
  • domowe mieszanki przypraw i ziół – samodzielnie wykonane w domu z suszonym czosnkiem, prażoną cebulą, kolendrą, lubczykiem, suszoną natka pietruszki, tymiankiem, estragonem; np. lubczyk to tak zwana „maggi” o wybitnie słonych właściwościach,
  • sproszkowana lub granulowana cebula oraz czosnek,
  • sos sojowy – soląc nim potrawy, możemy uzyskać odpowiedni smak,
  • pasta miso, która powstaje z fermentowanej soi,
  • majeranek i cząber

Angelika Drygas

Fot. envato elements

pogoda
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
28. luty 2024 00:38