Nic nie dają skargi do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Ten radzi, aby konsumenci czytali uważnie etykiety i w ten sposób uchronili się przed „subtelnymi” zmianami zawartości oferowanych produktów.
Downsizing – należy czytać etykiety!
Przypomnijmy – downsizing to celowe zmniejszanie wag lub ilości produktów w opakowaniu, a nawet zawartości składników przy zachowaniu tej samej ceny. Na pytanie o celowość tego działania nietrudno odpowiedzieć. Chodzi o redukcję kosztów i zwiększenie zysków rzecz jasna. Choć klienci narzekają na downsizing, UOKiK podkreśla, że przepisy dotyczą wyłącznie sposobu prezentowania cen, a nie ich wagi i wielkości – informuje serwis superbiz.se.pl.
Downsizing – przykłady
Aby więcej zarobić i jednocześnie nie ponosić zbyt wielu kosztów, które, nie oszukujmy się, wciąż rosną, producenci odchudzają swoje sztandarowe produkty. Tak się stało np. w przypadku kultowego ptasiego mleczka. – Wedel zmniejszył opakowania nie tylko czekolad. Również Ptasie Mleczko „schudło”, część wariantów straciła 20 gram. Nowa waga wyniosła 360 gram. W przypadku żelek kilka miesięcy temu Haribo wprowadziło opakowania 85 gramowe zamiast 100. Zmiana dotyczyła między innymi Złotych Misiów – zauważa Magdalena Wilgatek, Business Development Manager Centrum Monitorowania Rynku (CMR) – cyt. za serwisem Wiadomości Handlowe. Ekspertka podaje, że także waga popularnych wafelków Góralki zmieniła się. Obecnie są sprzedawane w wersji 45 gramowej, w zeszłym roku ważyły 50 gram. Inne przykłady. Czytamy, że Wedel w 2020 r. zmniejszył wagę wielu wersji czekolad – 100 gramowe tabliczki mają teraz wagę 90 g. Tabliczki, które wcześniej ważyły 90 g, są lżejsze, bo ich waga to 80 g.
Konsumenci są zniesmaczeni
Okazuje się jednak, że producenci mają prawo do wyżej wspominanych zmian, jeśli tylko dostosują etykiety i zmienią odpowiednio opakowania. „Zgodnie z ustawą o informowaniu o cenach towarów i usług sprzedawcy mają obowiązek podawania nie tylko ceny za dany produkt, ale także tzw. ceny jednostkowej np. za 1 kg, 100 g, 1 litr, 1 sztukę. Ma to ułatwić konsumentom porównanie cen produktów w różnych opakowaniach" – informuje UOKiK. Czasami trudno zauważyć, że nagle nasz ulubiony napój ma inną pojemność lub ulubione smakołyki są nieco lżejsze. Zmniejszenie wagi czy ilości produktu może nie zostać zauważone. Pozostaje nam być czujnym i wnikliwym, po prostu!
Źródło: Portal wiadomoscihandlowe.pl
Fot. envato elements