Świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument, który określa wielkość zapotrzebowania na energię, m.in. ogrzewanie, wentylację, przygotowanie ciepłej wody, chłodzenie, a w przypadku budynków niemieszkalnych również oświetlenie. Obowiązek posiadania takiego świadectwa wynika z prawa europejskiego, a zmiany w polskim prawie są konieczne, by dostosować je do wymogów unijnych. Celem wprowadzenia tego obowiązku jest promowanie budownictwa efektywnego energetycznie i zwiększanie świadomości społecznej w zakresie oszczędzania energii w budynkach.
Świadectwo daje konkretne informacje, określa:
- roczne zapotrzebowanie na energię,
- koszt utrzymania związany ze zużyciem energii.
Kiedy świadectwo nie jest wymagane?
Przede wszystkim w sytuacji, gdy istniejący budynek wykorzystujemy "na własny użytek", tj. nie chcemy go sprzedawać lub wynajmować.
Kiedy świadectwo jest wymagane?
Świadectwo będzie potrzebne w przypadku nowego budynku i gdy będziemy chcieli wynająć lub sprzedać dom. Świadectwo energetyczne będzie można dołączyć w formie papierowej albo elektronicznej.
Świadectwo charakterystyki energetycznej jest wymagane, gdy lokal/budynek:
- jest sprzedawany na podstawie umowy sprzedaży,
- jest zbywany na podstawie umowy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu,
- ma być wynajęty.
Ponadto, świadectwo charakterystyki energetycznej inwestor musi załączyć do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie. Z obowiązku tego wyłączone są domy do 70 m2 zabudowy do własnych celów mieszkaniowych.
Świadectwo charakterystyki energetycznej – inne wymogi
Świadectwo należy umieścić w widocznym miejscu dla budynków o powierzchni powyżej 250 m2 zajmowanych przez organy wymiaru sprawiedliwości, prokuraturę oraz organy administracji publicznej i w których dokonywana jest obsługa interesantów; o powierzchni użytkowej przekraczającej 500 m2, w którym są świadczone usługi dla ludności.
Komunikat Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego – czy ruszą kontrole?
W sieci zawrzało. Pojawiły się głosy sugerujące niezapowiedziane kontrole domów. Miałyby rozpocząć się w najbliższym czasie. Główny Urząd Nadzoru Budowlanego uspokaja i informuje, że nic takiego nie będzie miało miejsca. Do domów nie wejdą urzędnicy.
Kiedy kontrolerzy odwiedzą gospodarstwa domowe?
Jedynie: – Przy okazji dobrowolnej, zaplanowanej i zamówionej przez obywatela inwentaryzacji budynku, którą wykonywać będą mogły uprawnione do tego podmioty – czytamy na stronie GUNB. Wszystkie te dane będą potrzebne, aby wspomóc działania proekologiczne i tym samym podnieść jakość powietrza w Polsce. Jednocześnie obywatele będą mogli dowiedzieć się, jakie wsparcie jest dla nich dostępne, aby przeprowadzić sprawną termomodernizację budynków, wymianę źródeł ciepła na warianty ekologiczne. Dzięki takiemu działaniu dom będzie bardziej wydajny energetycznie. W efekcie zamówionej inwentaryzacji nastąpi uproszczony audyt energetyczny, dający jasną informację, czy dom jest efektywny energetycznie oraz w jakich obszarach można wprowadzić zmiany.
Jak długo ważne jest świadectwo?
Okres ważności świadectwa energetycznego wynosi 10 lat, pod warunkiem, że w budynku nie miała miejsce w tym czasie termomodernizacja czy modernizacja systemów ogrzewania. W przypadku dokonania tych zmian trzeba sporządzić nowe świadectwo charakterystyki energetycznej.
Angelika Drygas
fot. envato element
Źródło: www.gunb.gov.pl, gov.pl