StoryEditorZaciskanie pasa

Szaleństwa nie będzie. Polacy chcą wydać dużo mniej na prezenty na Gwiazdkę. Ile?

20.12.2022., 14:00h

Nowe sondaże nie pozostawiają złudzeń. Te święta będą o wiele skromniejsze nie tylko pod względem zaopatrzenia w produkty żywnościowe, ale także ilości i jakości prezentów. Ile pieniędzy Polacy przeznaczą na gwiazdkowe podarunki?

Ceny towarów i usług rosną w zatrważającym tempie. To nie może nie odbić się na przyzwyczajeniach zakupowych. Z badania UCE RESEARCH i Grupy BLIX, które opisuje preferencje oraz intencje zakupowe konsumentów przed Bożym Narodzeniem, jasno wynika, że Polacy zaciskają pasa. Sondaż został przeprowadzony wśród 1,1 tys. respondentów robiących codzienne zakupy.

Ile osób obdarujemy na święta?

Podobnie jak w zeszłym roku, najczęściej prezenty otrzyma od 4 do 5 osób (31% ankietowanych), 6-7 osób (w br. – 22%, w ub.r. – 20%), 2-3 (w 2022 roku – 17%, w 2021 roku – 19%), więcej niż 10 (obecnie – 13%, rok temu – 15%).

Podarunek dla 1 osoby sprezentuje 2% ankietowanych.

– Patrząc na odpowiedzi respondentów, widać nieznaczne zmniejszenie liczby obdarowywanych osób. Może być to związane z zachowaniami dostosowawczymi do sytuacji ekonomicznej. Ceny rosną, więc możemy sobie pozwolić na mniej i dlatego musimy wybrać, komu damy prezenty w tym roku – mówi dr Jolanta Tkaczyk, ekspertka ds. zachowań konsumenckich, szefowa Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego.

Tańsze prezenty pod choinkę

Ile Polacy wydadzą na podarunki? Najczęściej padała kwota od 51 do 100 zł – 47% uczestników badania (rok temu – 43% respondentów). Od 101 do 200 zł – 27% ankietowanych (w 2022 roku – 26%), do 50 zł – 12% (17%), 201-300 zł – 6% (6%). W tym roku i poprzednim 301-400 zł oraz 401-500 zł wskazało po 1% ankietowanych. Więcej niż 500 zł – 1% (rok temu 2%).

– Z racji rosnących cen, coraz trudniej jest kupić prezent poniżej 50 zł, dlatego najbardziej przybyło deklaracji dot. 50-100 zł. Jest to przedział, w którym najczęściej kupujmy upominki. Przy ilości podarunków, które konsumenci planują kupić, oznacza to, że w sumie wydadzą średnio ok. 500 zł na wszystkie prezenty. Wyniki te nie są zaskoczeniem, gdyż dla wielu Polaków będą to najdroższe święta od lat. I jest to często maksymalna kwota, jaką są w stanie przeznaczyć na obdarowanie bliskich – wyjaśnia ekspert, dr Krzysztof Łuczak. 

Co kupujemy na święta?

Kategorie zakupowe najczęściej wybierane przez Polaków:

  • kosmetyki – 64% (rok temu – 52%),
  • zabawki – 57% (64%),
  • słodycze – 45% (51%),
  • ubrania – 40% (40%),
  • perfumy – 29% (31%),
  • artykuły domowe – 17% (22%),
  • biżuteria – 16% (20%),
  • alkohole – 15% (18%),
  • elektronika – 14% (18%),
  • akcesoria sportowe oraz artykuły samochodowe – po 3% (5% i 6%).

– Wzrost popularności kosmetyków względem innych kategorii może świadczyć o tym, że Polacy zaczęli zaciskać pasa. Rzadziej kupują np. perfumy, które z reguły bywają droższe. Z kolei spadek udziału zabawek rdr. może świadczyć o tym, że w tym roku prezentami dla dzieci częściej będą na przykład ubrania – stwierdza dr Krzysztof Łuczak.

image
Święta w dobie kryzysu

Czeka nas skromna Gwiazdka 2022. Na czym Polacy muszą oszczędzać?

Inflacja w listopadzie

Główny Urząd Statystyczny poinformował, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie 2022 r. wzrosły rdr o 17,5 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem o 0,7 proc. Według danych GUS ceny żywności i napojów bezalkoholowych w listopadzie 2022 r. wzrosły rdr o 22,3 proc. Nic dziwnego, że konsumenci zamierzają obdarować od 4 do 5 osób, wydając na jeden gwiazdkowy prezent od 50 do 100 zł. Przeciętny Polak chce przeznaczyć na ten cel w sumie ok. 500 zł. Eksperci dostrzegają w tych statystykach oznaki ubożenia społeczeństwa.

Online czy stacjonarnie? Gdzie udajemy się po prezenty?

Sklepy internetowe święcą triumfy. Okazuje się, że zamawianie prezentów za pośrednictwem Internetu robi prawdziwą furorę. Ankietowani w tym roku wskazują na kupowanie hybrydowe, po części online i offline – 52% (rok temu – 45%). Na drugim miejscu są sklepy internetowe – 24% (poprzednio – 17%), a na trzecim – placówki stacjonarne – 20% (wcześniej – 33%).

Coraz więcej osób korzysta z zakupów online, bo są wygodne, nie trzeba stać w kolejach, poza tym w sieci można szybko porównać ceny, mamy do wyboru więcej produktów i najczęściej są one tańsze.  

– Handel nieuchronnie zmierza w kierunku online, bo jest tańszy niż prowadzenie sklepów stacjonarnych, szczególnie w dobie wysokich kosztów energii. Pozwala też na personalizację oferty dla klienta. Nie oznacza to, że tradycyjna sprzedaż zniknie. Polacy lubią chodzić na zakupy. Dla niektórych to forma spędzania wolnego czasu. Niemniej w okresie przedświątecznym kupowanie prezentów online staje się dla wielu osób wygodniejsze i szybsze. Konsumenci będą coraz częściej wybierali e-sklepy w przypadku produktów, których nie muszą oglądać przed transakcją. Z kolei placówki fizyczne będą najwygodniejsze w momencie robienia impulsowych zakupów, na ostatnią chwilę, a także w sytuacjach planowanych, ale wymagających sprawdzenia towaru w świecie rzeczywistym – analizuje dr Jolanta Tkaczyk.

 

Oprac. Angelika Drygas

Źródło: Monday News

fot. envato elements

pogoda
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
09. maj 2024 11:33