StoryEditorStop depresji

Jesienna depresja istnieje naprawdę. Jak z nią walczyć?

29.10.2022., 16:00h

Pojęcie „depresja jesienna” nie zawsze jest traktowane serio. Wiele osób używa tego sformułowania, aby określić chandrę związaną z nadejściem deszczowej pory roku. Tymczasem w psychologii istnieje takie pojęcie i rzeczywiście ma związek ze zmianami nastrojów, które są bardzo uciążliwe i należy je leczyć.

Sezonowe zaburzenie afektywne (Seasonal Affective Disorder – SAD) to zaburzenie depresyjne pojawiające się w okresie jesienno-zimowym, trwające zwykle do wiosny. Szacuje się, że w Polsce SAD doświadcza nawet 700-800 tysięcy ludzi! SAD 4-krotnie częściej dotyka kobiety niż mężczyzn, częstość występowania zmniejsza się wraz z wiekiem.

Przyczyny depresji sezonowej:

  • zmiany długości dnia i nocy,
  • mniejsza intensywność światła słonecznego,
  • uwarunkowania genetyczne,
  • obniżenie poziomu serotoniny w mózgu,
  • zmiany stężenia melatoniny,
  • zbyt mała ilość witaminy D.

Brak światła słonecznego powoduje zwiększone wydzielanie melatoniny, czyli hormonu snu, dlatego wciąż czujemy się senni! Z kolei zmniejszony poziom serotoniny, która odpowiada za pozytywny nastrój,  przynosi negatywne myśli i spadek chęci do życia.

Objawy depresji jesiennej:

  • trudności w dostosowaniu się do nagłych zmian długości dnia,
  • zaburzenia snu,
  • wahania nastroju,
  • wycofanie społeczne,
  • zwiększona senność,
  • zwiększony apetyt, szczególnie na pokarmy słodkie lub zupełny jego brak,
  • lęk, niepokój i pobudzenie,
  • zachowania agresywne,
  • uczucie smutku, płaczliwość,
  • apatia, niechęć do działania,
  • brak energii,
  • utrata zainteresowań.

Jak leczyć depresję sezonową?

Najważniejsza jest wizyta u specjalisty, psychologa lub psychiatry, który dopasuje leczenie do stanu pacjenta. Wskazane metody terapeutyczne:

Fototerapia – zabiegi naświetlania światłem o natężeniu od 2500 do 10 000 luksów, przez od ok. pół godziny do dwóch godzin, w zależności od natężenia. Całość terapii trwa zwykle od 2 do 3 tygodni. Ta metoda pomaga, choć po części, zrekompensować brak słońca i ponurą aurę panującą za oknem.

Psychoterapia, czyli regularne spotkania z zaufanym psychologiem, który pomoże zrozumieć przyczyny złego samopoczucia i dowiedzieć się czegoś więcej o sobie. Podczas rozmowy specjalista nakieruje pacjenta na skuteczne sposoby rozwiązania problemu.

image
Intymność w związku

Dlaczego seks jesienią to samo zdrowie?

Leki przeciwdepresyjne, nowej generacji, które nie powodują uzależnienia. Weronika Rybicka, lekarz, specjalistka w dziedzinie psychiatrii na portalu mp.pl pisze: – W związku z tym, że SAD, podobnie jak inne rodzaje depresji, wiąże się z zaburzeniami aktywności serotoniny, leki przeciwdepresyjne zwane selektywnymi inhibitorami wychwytu zwrotnego serotoniny (ang. selective serotonin reuptake inhibitor – SSRI) można również stosować w leczeniu SAD. Powszechnie stosowane SSRI obejmują fluoksetynę, citalopram, sertralinę, paroksetynę i escitalopram. Jednak spośród leków zaliczanych do antydepresantów za najbardziej skuteczny i rekomendowany w leczeniu SAD uznaje się bupropion, który oprócz leczenia może być wykorzystywany do profilaktyki nawrotów sezonowych epizodów depresji.

Zmiana nawyków i stylu życia. Czasami pozytywnie zadziała mocne postanowienie wprowadzenia jakiejś metamorfozy. Zdrowa dieta (bogata w niezbędne witaminy i minerały, szczególnie w magnez i witaminy z grupy B wspomagające układ nerwowy), nowa fryzura, zajęcia na siłowni, szalony wypad weekendowy – mogą zdziałać cuda i podnieść samoocenę, co przełoży się na ogólny wzrost poczucia szczęścia. Ponadto zaleca się suplementację witamy D, B6 oraz kwasu foliowego.

Depresja i dbanie o siebie

W radzeniu sobie z sezonową depresją istotne jest unikanie stresujących sytuacji oraz zmniejszenie ilości obowiązków, które dodatkowo mogą przytłaczać. Ważne jest dbanie o siebie poprzez masaże, aromaterapię, medytacje i odpowiednią dawkę ruchu: spacery i regularne ćwiczenia fizyczne, podczas których uwalniają się endorfiny. Warto nie rezygnować z kontaktów z przyjaciółmi i rodziną oraz dbać o relacje z innymi ludźmi.

Angelika Drygas

Fot. envato elements

pogoda
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
03. marzec 2024 01:08