StoryEditorZdrowe gotowanie

Dlaczego warto spożywać zboża? Gluten nie taki straszny, jak go malują!

04.06.2023., 15:00h
Gluten jest owiany złą sławą. Wciąż pokutuje opinia, że jego spożywanie obarcza układ trawienny i przyczynia się do otyłości. Okazuje się jednak, że to niesłuszne przekonania. Zboża zawierają wiele cennych elementów, które są niezbędne dla naszego organizmu!

Bez zbóż ani rusz! To przecież grupa produktów będąca źródłem węglowodanów, błonnika i wielu mikro- i makroelementów. Posiłki, w których znajdują się zboża dostarczają nam energię na wiele godzin.

Żyto – baza wielu diet

To zboże, które ma bardzo dobrą renomę. Nic dziwnego, zawiera sporo błonnika, który wspomaga perystaltykę jelit i zapewnia uczucie sytości. Znajdziemy w nim żelazo, fluor i sód potrzebne w procesach mineralizacji kości. Agnieszka Piskała-Topczewska, specjalistka ds. żywienia, ekspertka III edycji kampanii „Glutenowy zawrót głowy – obalamy mity, potwierdzamy fakty” potwierdza, że ziarna żyta wspomagają też proces budowy tkanki mięśniowej, oczyszczają i odbudowują naczynia krwionośne. Zawarte w nich związki fitoestrogenów obniżają ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych.

Owies – idealny dla wegetarian

Owies jest dość modnym zbożem i chętnie użytkowanym w nowoczesnej kuchni, także wegańskiej. Dzieje się tak m.in. za sprawą mody na owsianki z różnego rodzaju odżywczymi dodatkami. Dlaczego owies jest taki prozdrowotny? Ma w sobie dużo błonnika, białka, tłuszczu i żelaza, beta karoten, kwas foliowy, witaminę E i z grupy B (B1, B5 i B6). Dostarcza wapnia, magnezu, sodu, potasu, miedzi, luteinę.

Właściwości:

  • działa przeciwwirusowo, przeciwpasożytniczo i antybakteryjnie,
  • zmniejsza stres,
  • wzmaga potencję,
  • zapewnia witalność i energię,
  • przeciwdziała cukrzycy,
  • pomaga w walce z nadwagą,
  • zwiększa odporność,
  • pomaga usuwać z organizmu szkodliwe substancje.
image

Dlaczego warto spożywać zboża?

FOTO: Envato Elements

Orkisz – lekkostrawne źródło energii

To szlachetne zboże zawierające witaminę A, witaminy z grupy B, witaminy E i K, błonnik, cukry, skrobię, sterole oraz cynk, fosfor, magnez, mangan, miedź, potas, selen, sód, wapń i żelazo. Wpływa pozytywnie na nastrój i zdrowie psychiczne. Ponadto obniża poziom cholesterolu we krwi, wzmacnia śledzionę i trzustkę, buduje mięśnie. Orkisz jest idealnym źródłem energii, bywa pomocny w zaburzeniach przemiany wapnia i słabym układzie immunologicznym.

Pszenica – właściwości

Jeśli nie stwierdzono uczulenia na pszenicę czy celiakię, nie ma powodu, aby jej unikać. Pszenica jest bazą elementów, które działają przeciwutleniająco. Zawiera skrobię, białko, ryboflawinę, niacynę.

Zalety pszenicy:

  • wspieranie pracy układu krążenia,
  • wspieranie mikroflory jelitowej,
  • oczyszczanie i wzmacnianie wątroby,
  • poprawianie samopoczucia,
  • dodawanie energii,
  • opóźnianie procesów starzenia,
  • poprawianie kondycji skóry włosów i paznokci,
  • korzystny wpływ na płodność u kobiet i mężczyzn.

Bardzo często w zaburzeniach układu pokarmowego są polecane kasza manna i kuskus. Wspaniałe są także kiełki pszenicy, w których znajdziemy witaminę E.

image

Dlaczego warto spożywać zboża?

FOTO: Envato Elements

Jęczmień – uniwersalne zboże

Pomoże w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu i glukozy we krwi. Zawiera ponadto cenny selen, witaminy z grupy B, miedź, chrom, fosfor, magnez, niacynę. Korzystnie wpływa na pracę śledziony, trzustki, żołądka i jelit. Ekspertka podkreśla, że zawiera spore ilości witaminy PP, niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania mózgu i układu nerwowego. PP uczestniczy także w syntezie hormonów płciowych.

Jęczmień: 

  • wspiera pracę układu nerwowego oraz serca,
  • obniża poziom cholesterolu,
  • zawiera mniejsze ilości tłuszczu.

image
Zdrowe odżywianie

Dieta bez laktozy – moda czy konieczność?

Dieta bezglutenowa a schorzenia

Na dietę bezglutenową decydują się przede wszystkim chorzy na celiakię. Nawet minimalna ilość glutenu prowadzi do ostrej reakcji – organizm atakuje własne tkanki, co powoduje ból brzucha, nudności, wzdęcia, biegunkę. Oprócz celiakii występuje schorzenie zwane nietolerancją glutenu, czyli nadwrażliwość na gluten. W tym stanie nie dochodzi do uszkodzenia wyściółki jelita, ale objawy są bardzo podobne: biegunka, wzdęcia, zaparcia, wypryski, zaburzenia miesiączkowania. Możliwa jest także sama alergia na pszenicę, której symptomy to, np. wysypka skórna, ból głowy czy kichanie.

Uwaga! Nierozważne i nieuzasadnione stosowanie diety bezglutenowej może przyczynić się do niedoboru składników odżywczych. Poza tym to trudne zadanie, ponieważ gluten jest dodawany do wielu produktów, jak: wędliny, wyroby garmażeryjne, dania gotowe. 

Oprac. Angelika Drygas

fot. envato elements

Źródło: „Glutenowy zawrót głowy – obalamy mity, potwierdzamy fakty”

pogoda
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
28. luty 2024 17:14