StoryEditorZdrowe jelita

Zadbaj o jelita, a wzmocnisz odporność i psychikę!

18.10.2023., 10:00h
Nowe wyniki badań nie przestają zaskakiwać. Jest coraz więcej dowodów na to, jak ważne dla utrzymania równowagi całego organizmu są sprawnie funkcjonujące jelita. Chodzi nie tylko o prawidłowe działanie narządów, ale również o psychikę.

Regularne dbanie o florę bakteryjną jelit może przyczynić się do lepszego samopoczucia i większej odporności. Jest kilka ważnych pojęć, które warto przyswoić. Na przykład mikrobiota. W jej skład wchodzą bakterie, wirusy i grzyby. Wszelkie jej zaburzenia to tzw. dysbioza. Taki stan może być przyczyną wielu schorzeń, jak: otyłość, alergie, depresja, choroby autoimmunologiczne.

Mikrobiota jelitowa to klucz do odporności

Dlaczego zdrowe jelita mają wpływ na psychikę i odporność? Dobroczynne bakterie nie tylko usprawniają trawienie różnych składników pokarmowych, ale także mobilizują układ immunologiczny do właściwej odpowiedzi w przypadku pojawienia się patogenów. To one chronią nas przed tymi złymi bakteriami – prawidłowa jakość mikrobioty może zmniejszyć ryzyko pojawienia się także alergii. Dlatego tak ważne jest, aby pH w jelitach było w równowadze, nie należy dopuścić do zakwaszenia organizmu. Pamiętajmy, że bakterie mają zdolność pobudzania komórek układu odpornościowego, które produkują przeciwciała.

Czego nie "lubią" jelita?

Niewłaściwa dieta obfita w: produkty przetworzone i w konserwanty, kwasy tłuszczowe typu trans, cukry proste, zbyt mała ilość błonnika pokarmowego, a do tego stresujące życie i brak przestrzeni na relaks – przyczyniają się do osłabienia flory bakteryjnej.

Bakterie a mózg

Zdrowe jelita, pełne dobroczynnych bakterii, zasilają cały organizm, także pracę mózgu. Zespół badaczy z Uniwersytetu w Bazylei odkrył, że niektóre bakterie wspierają leczenie depresji i obok leków oraz terapii mogą okazać się pomocne. Istnieje tzw. oś mikrobiom-jelito-mózg, dlatego bakterie bytujące w układzie pokarmowym, wydzielając rozmaite substancje, mają wpływ na układ nerwowy. Osoby cierpiące na depresję bardzo często skarżą się na dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego. Skąd to wiemy? Naukowcy poddali pacjentów wielu eksperymentom. Jednej z grup prócz leków podawano także probiotyki. Chorzy czuli się wyraźnie lepiej niż pozostali pacjenci, a reakcje w ich mózgach były prawidłowe. – Przy dodatkowej wiedzy na temat specyficznego wpływu poszczególnych bakterii, możliwe się może stać dobranie odpowiednich bakterii i użycie najlepszej mieszanki, tak aby wspierać leczenie depresji – analizuje badaczka Anna-Chiara Schaub (cyt. za zdrowie.pap).

image
Wzmocnij odporność

To czas na syrop z czosnku na odporność. Jak go zrobić?

Mikrobiota a inne choroby

Otóż badacze odkryli, że m.in. bakterie jelitowe mogą także wpływać na reakcje dzieci na rozmaite zagrożenia, a więc kreować ich nastawienie do sytuacji kryzysowej. Nie trzeba dodawać, że poczucie bezpieczeństwa lub jego brak może wpływać na rozwój zaburzeń lekowych w przyszłości. Zdrowe jelita to także zdrowy sen i mniejsze prawdopodobieństwo zapadnięcia na choroby cywilizacyjne.

Jak zadbać o zdrową florę jelitową?

Ważna jest zbilansowana dieta:

  • unikanie cukru,
  • odrzucenie żywności przetworzonej,
  • spożywanie produktów fermentowanych, jak: jogurt czy kefir, 
  • jedzenie naturalnych kiszonek,
  • ograniczanie mięsa,
  • zwiększanie częstotliwości posiłków roślinnych.

Odpowiednia porcja kiszonek i fermentowanych produktów zapewni dobrą porcję bakterii kwasu mlekowego i przyczyni się do wzrostu niezbędnych mikroorganizmów.

 

Oprac. Angelika Drygas

Źródło: zdrowie.pap.pl

fot. envato elements

pogoda
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
21. czerwiec 2024 16:26