StoryEditorZadbaj o komfort

Zespół jelita drażliwego (IBS) – jak zmniejszyć objawy?

16.03.2023., 12:00h
Młodzi ludzie coraz częściej skarżą się na problemy trawienne. Cierpią na męczące bóle brzucha i uciążliwe kłopoty z wypróżnianiem. Te symptomy w znaczący sposób obniżają komfort życia, dlatego nie należy przesuwać wizyty u lekarza i działać błyskawicznie! W jaki sposób można łagodzić objawy zespołu nadwrażliwości jelit?

Zespół jelita nadwrażliwego (z ang. Irritable Bowel Syndrome – IBS) to choroba całego organizmu. Do zaburzeń dochodzi bowiem na linii jelito-mózg, choć symptomy dotyczą najczęściej przewodu pokarmowego. To schorzenie przewlekłe, polegające na dysfunkcji jelit. Kryteria Rzymskie IV IBS jasno określają wyznaczniki, według których diagnozuje się tę chorobę. Jest to przede wszystkim nawracający ból brzucha przez co najmniej jeden dzień w tygodniu. Występuje on regularnie przez trzy miesiące.

Dochodzą do tego kolejne cechy:

  • ból występuje podczas wypróżnienia,
  • wraz z bólem występuje zmiana częstotliwości wypróżnień,
  • chory obserwuje zmianę konsystencji stolca.

Czynniki rozwoju zespołu jelita drażliwego

IBS może mieć podłoże genetyczne i środowiskowe. Tak naprawdę, wiele zależy od tego, w jaki sposób się odżywiamy i jak często się ruszamy. Do powstania IBS przyczynia się niewłaściwa dieta, w której dominują przetworzone produkty, słodycze, tłuste mięso, fast foody. Na jelita negatywnie działa także silny przewlekły stres, zaburzenia depresyjno-lękowe oraz zaburzenia mikrobioty jelitowej powstałe na przykład na skutek antybiotykoterapii.

 

Objawy zespołu jelita drażliwego:

  • uporczywy, skurczowy ból brzucha, niezwykle często pojawia się w lewym podbrzuszu,
  • częste wzdęcia i gazy,
  • zmiana częstości wypróżnień,
  • nagła potrzeba defekacji,
  • uczucie niepełnego wypróżnienia,
  • inna konsystencja i wygląd stolca,
  • zaparcia bądź biegunki.

Najczęściej symptomy te zależą od tego, z jakim typem IBS mamy do czynienia: z dominującą biegunką, z dominującym zaparciem, z zaparciami i biegunkami na zmianę lub w postaci nieklasyfikowanej.

image
Zadbaj o jelita!

Jakie są objawy nowotworu jelita cienkiego?

Zespół jelita drażliwego (IBS) – dieta

Przede wszystkim należy ograniczyć spożywanie produktów z wysokim poziomem FODMAP (grupa fermentujących węglowodanów). Zaleca się jej stosowanie przez kilka tygodni. Dieta low FODMP polega na unikaniu miodu, ksylitolu, syropu glukozowo-fruktozowego, świeżych owoców i suszonych, soków owocowych, ketchupu, mleka i produktów mlecznych, pszenicy, żyta, niektórych orzechów i nasion roślin strączkowych, czosnku, cebuli, warzyw kapustnych. Warto włączyć także suplementację probiotykami, które wesprą prawidłowe funkcjonowanie flory bakteryjnej jelit. Dobrze zbilansowaną dietę powinien zaproponować specjalista.

Do produktów low FODMAP należą: 

  • papryka, marchew, seler, szczypiorek, bakłażan, zielona fasola, sałata, dynia, pomidory, ogórek, ziemniak, szpinak, cukinia,
  • banany, jagody,  grejpfrut, winogrona, melon, kiwi, cytryna, pomarańcza, maliny, truskawki,
  • produkty bez pszenicy, owies, jęczmień, gryka, kukurydza, ryż, komosa ryżowa,
  • sery twarde, mleko, jogurty bez laktozy,
  • cukier, glukoza.

Produkty z wysoką zawartością FODMAP: 

  • szparagi, buraki, brukselka, brokuły, kapusta, czosnek, por, cebula, kalafior, grzyby, groszek, kukurydza,  
  • jabłka, gruszki, brzoskwinie, mango, awokado, arbuzy, morele, wiśnie, nektarynki, śliwki,
  • owoce suszone,
  • soki owocowe. 
  • ciecierzyca, soczewica, fasola, soja,
  • mleko krowie, kozie, owcze, jogurty, miękkie sery, lody z mleka,
  • pszenica i żyto,
  • fruktoza,  maltitol, sorbitol, ksylitol. 

 

Angelika Drygas

Źródło: medycyna.pl

Fot. envato elements

pogoda
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
14. czerwiec 2024 00:46