Ile kosztuje masło w polskich sklepach?
W ostatnich miesiącach ceny masła w sklepach sięgały nawet ok. 8 zł. Jednak w styczniu, mimo że podwyżki nie ustały, nagle można było zaobserwować liczne promocje na ten niemal już luksusowy produkt.
Przeczytaj także: Sieci handlowe wprowadzają zabezpieczenia przeciw złodziejom na kostkach masła
W sklepach sieci Biedronka masło marki własnej, które w regularnej sprzedaży kosztuje 5,99 zł za 200 g, na promocji można było kupić za 4,79 zł. Z kolei za 200 gramową kostkę masła marki Mlekovita w promocji należało zapłacić 4,95 zł przy zakupie 3 sztuk. To atrakcyjna cena, gdyż w zwykłej ofercie tej sieci ten sam produkt kosztował ostatnio 7,99 zł.
Podobne zjawisko dało się zaobserwować także w sklepach sieci Lidl. Tam za masło marki własnej regularnie klient płaci 5,99 zł, ale w styczniowej promocji mógł je dostać za 4,99 zł. W ofercie promocyjnej znalazło się jeszcze jedno masło, którego cena spadła z 5,99 do 5,79 zł.
Mniejsze sieci również oferują masło w zaskakująco niskich cenach. Produkt Mlekovity w jednej z takich sieci można było kupić w styczniu za rekordowo niską cenę 3,99 zł!
Dlaczego masło tanieje?
Za niższe ceny masła i coraz bardziej atrakcyjne promocje odpowiada między innymi obniżenie cen tego produktu w hurtowej sprzedaży. Ministerstwo Rolnictwa podało, że w ciągu ostatnich 3 miesięcy, do drugiej połowy stycznia 2023 r. ceny sprzedaży masła konfekcjonowanego zmalały o ok. 30 proc. Tym samym towar ten odnotował najniższą cenę od października 2021.
Pierwsza połowa 2022 roku przyniosła chwilowe załamanie produkcji masła w Unii Europejskiej. W związku z tym ceny poszybowały do góry. Jednak już w drugiej połowie ubiegłego roku produkcja była większa o 3 proc. niż w porównywalnym okresie 2021 r. To odbicie się sektora produkcyjnego także wpłynęło na cenę kostki masła.
Kolejną przyczyną, dla której masło tanieje, są obniżki cen olejów roślinnych, z których produkowane są zamienniki dla tego produktu. Choć w związku z sytuacją geopolityczną, oleje roślinne w grudniu 2022 były o ok. 35 proc. droższe, niż rok wcześniej, to rynek ustabilizował się na tyle, że oddziałał także na branżę tłuszczów zwierzęcych.
Czy Polacy zrezygnują z kupowania masła?
Ostatnim czynnikiem, który wpłynął na ceny masła w ostatnich miesiącach, jest spadek popytu na ten towar. Zniechęceni drożyzną, klienci po prostu przestali wkładać masło do swoich koszyków na zakupach. Tej dezycji sprzyjała szeroka oferta atrakcyjniejszych cenowo zamienników: tłuszczów na bazie olejów roślinnych oraz mieszanych. Mniej kupują ostatnio także firmy z branży HoReCa (hotele i restauracje), gdyż ze względu na wysoką inflację wiele osób ogranicza wydatki w tym sektorze. Eksperci przewidują, że ten odwrót konsumentów od masła w kolejnych miesiącach może zaowocować spadkiem cen, jednak ich stablizacja na obniżonym poziomie nie jest bynajmniej przesądzona.
Więcej na ten temat przeczytasz na portalu Wiadomości Handlowe: Wysokie ceny zniechęciły Polaków do masła? Sklepy promują je teraz na potęgę, kostkę można kupić już za 3,99 zł. Co się dzieje?!
źródło: Wiadomości Handlowe
Zuzanna Ćwiklińska
fot. envato elements