StoryEditorCENY W SKLEPACH PRZED ŚWIĘTAMI

Czy czekają nas podwyżki żywności przed Wielkanocą? Oto prognoza!

20.03.2024., 14:00h
Czy Polacy mogą liczyć na brak drastycznych wzrostów cen w sklepach przed świętami? Które produkty mogą zdrożeć, a które pozostaną na tym samym poziomie? Warto to wiedzieć, aby z uważnością podchodzić do przedświątecznych zakupów.

Przed każdymi świętami Polacy wypełniają koszyk zakupowy większą ilością produktów. To oczywiste. Przed Wielkanocą chodliwe są jaja, majonez, warzywa, mięso, artykuły niezbędne do wypieków oraz słodkości. Według raportu pt. „Indeks cen w sklepach detalicznych", autorstwa UCE RESEARCH i Uniwersytetów WSB Merito w lutym podstawowe produkty zdrożały średnio o 3,9% rdr. (w styczniu o 4,9% rdr., a w grudniu o 5,6% rdr.). Według autorów raportu w marcu możemy liczyć na utrzymanie trendu spadkowego, dlatego ceny w sklepach rdr. wzrosną maksymalnie o ok. 3%: – Rok temu, w epicentrum inflacji, wzrost przekraczał 20% rdr. Teraz nic dramatycznego nie powinno się wydarzyć. Niepokój budzi tylko zapowiedź powrotu do normalnej stawki VAT na niektóre art. żywnościowe. Może ona zachęcić retailerów do podniesienia cen jeszcze w marcu, żeby potem, na początku kwietnia, z sukcesem je obniżyć i szeroko komunikować, że w danej sieci handlowej produkty nie drożeją, a wręcz tanieją. Podobną mechanikę widzieliśmy już podczas wprowadzania zerowego VAT-u. Wówczas sklepy sztucznie na chwilę podnosiły ceny, żeby potem pokazać, że je tną o stawkę ww. podatku. Jednak sprawa w tej kwestii nie jest do końca przesądzona – analizują specjaliści z UCE RESEARCH.

Zakupy przed świętami – na co uważać?

Niestety, często przed świętami duzi gracze próbują podnieść ceny, aby maksymalnie wykorzystać ten czas, jednak w tym roku może to się nie udać. Do tego dochodzi tzw. "wojna cenowa” między dyskontami – z której korzystają konsumenci. – Wysoki wzrost cen przed ostatnimi świętami doprowadził do tego, że konsumenci wystawili „czerwoną kartkę” sklepom, co przełożyło się na zmniejszony popyt oraz kiepskie wyniki sprzedaży. Tym razem sklepy raczej nie będą skłonne do takich działań. Ewentualne podwyżki będą zapewne mniej rzucały się w oczy, np. poprzez pozostawienie tego samego poziomu ceny przy zmniejszonym opakowaniu lub pojemności – przypomina dr inż. Anna Motylska-Kuźma z Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW. Kupujący powinni więc zwrócić uwagę, czy producenci nie oferują podejrzanie zmniejszonych opakowań lub innych pojemności produktów rzekomo w „tych samych” cenach.

image
Handel w święta

Zakupy w Wielkanoc 2024: kiedy sklepy będą otwarte?

Ceny w sklepach – co zdrożało?

W lutym najbardziej zdrożały:

  • dodatki spożywcze (tj. ketchupy, majonezy, musztardy i przyprawy) – o 12,1% rdr., to produkty cieszące się popularnością przed Wielkanocą;
  • słodycze i desery z podwyżką o 10,5% rdr. – to  kategoria chodliwa przed świętami, Polacy często traktują słodycze jako dobre prezenty na Wielkanoc; według ekspertów z UCE RESEARCH w marcu słodycze i desery znajdą się w TOP3 drożyzny;
  • chemia gospodarcza ze wzrostem o 9,4% rdr., czyli produkty, które przydadzą się w czasie przedświątecznych porządków;
  • warzywa ze średnim wzrostem o 4,4% rdr. – w tym przypadku dr inż. Anna Motylska-Kuźma nie spodziewa się znaczących wzrostów, ponieważ po bardzo dobrych zbiorach na jesieni, w magazynach zalega sporo zapasów;
  • ryby, mięso i wędliny – odpowiednio o 2,7%, 2,5% i 1,7% – w tej kategorii jest stabilna sytuacja z uwagi na niewielkie zmiany ceny skupu żywca i spadek cen pasz zbożowych – tak opiniuje dr Tomasz Kopyściański z Uniwersytetu WSB Merito Wrocław;
  • pieczywo zdrożało o 1,9% rdr. – warto monitorować pozycję ze względu na przyszłą likwidację zerowej stawki VAT.

Ceny w sklepach – co staniało?

Eksperci wskazują także na produkty, które zanotowały obniżki cen. Są to owoce ze spadkiem rdr. o 0,1%, nabiał – o 0,4%, używki (herbata, kawa, piwo, wódka) – o 1,4% i produkty sypkie – o 4,4%. Poza tym największy spadek średnich cen zaliczyły w lutym artykuły tłuszczowe – o 16,7%.

image
CENY W SKLEPACH PRZED ŚWIĘTAMI
FOTO: Envato Elements

Specjaliści nie przewidują znaczących wzrostów cen owoców, artykułów tłuszczowych, produktów mlecznych, czy alkoholu. – Gorzej będzie z inną używką – kawą. Na światowych rynkach jej cena bije kolejne rekordy, a to musi przełożyć się również na koszty zakupów w polskich sklepach – zapewnia ekspertka z Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW.

Oprac Angelika Drygas

Źródło: UCE RESEARCH, WSB Merito

fot. envato elements

pogoda
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
18. lipiec 2024 00:30