StoryEditorHistoria motoryzacji

Honda Civic kończy 50 lat. Który model był najlepszy?

13.08.2022., 17:51h

W tym roku Honda Civic świętuje swoje 50-lecie. Miał to być "samochód dla świata" i tak też się stało. Od 1972 roku rozszedł się jak ciepłe bułeczki, sprzedając się w imponującej liczbie 27,5 milionów, w 170 krajach. A który model Civica był najlepszy?

Z każdą generacją, za sprawą pionierskich technologii, Honda prezentowała przemiany pierwotnego modelu. Idea pozostawała ta sama – tworzyć samochody ekonomiczne i wygodne, dającym frajdę z samego prowadzenia.

Honda Civic z lat 1972 - 1979, dla każdego

Pierwszy Civic wyróżniał się praktycznością podczas codziennej eksploatacji. Był sprzedawany w Europie. Spodobał się, ponieważ miał ciekawą knstrukcję, gwarantował oszczędne spalanie paliwa i funkcjonalność. Został wyposażony w rewolucyjny silnik CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion), spełniał ówczesne surowe normy emisji spalin Clean Air Act z 1970 roku.

image

Honda świętuje swoje 50-lecie

FOTO: Mat. Prasowe

Honda Civic z lat 80., lepsza wersja

W 1979 roku druga generacja Hondy Civic oznaczała jedno – ulepszony silnik CVCC-II z płynniejszym dostarczaniem mocy i większym potencjałem ekonomicznym. Gamę modelu poszerzono o sedana z silnikiem 1,5 litra, dodano również nadwozie w wersji hatchback oraz kombi. W ofercie pojawiła się pięciobiegowa, manualna skrzynia biegów i charakterystyczne, dwubryłowe nadwozie o trapezoidalnym kształcie, a osłona chłodnicy i reflektory stały się mniej opływowe.

 

Civic trzeciej generacji z 1983 roku cechował się szerszym rozstawem osi i bardziej kanciastym nadwoziem. Wszystko według koncepcji projektowej „Maksimum Człowieka, Minimum Maszyny” (Man Maximum-Machine Minimum). W skrócie, chodziło o spełnianie potrzeb kierowcy i pasażerów. Do zacnego grona dołączył usportowiony wariant Civic Si z czterocylindrowym, rzędowym silnikiem DOHC o pojemności 1,6 litra.

image

Honda świętuje swoje 50-lecie

FOTO: Mat. Prasowe

Honda Civic z lat 1987 - 2000, dobra jakość i osiągi

W 1987 roku w Civicu czwartej generacji wprowadzono nową gamę układów napędowych z opracowanym przez Hondę systemem kontroli zaworów VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control). Mechanizm zmiennych faz oferował lepsze osiągi przy wysokich obrotach, zmniejszając zużycie paliwa przy niskich obrotach.

Piąta generacja miała swój debiut w 1991 roku. Auto zyskało bardziej smukłą i aerodynamiczną sylwetkę o sportowym charakterze. Szósta generacja to innowacyjny silnik VTEC z płynną zmianą biegów i oszczędnością porównywalną do skrzyni manualnej. W 1997 roku powstała wersja Type R, która miała charakter wyczynowy.

Honda Civic z lat 2001 - 2021: pierwsze hybrydy 

Siódma generacja modelu pojawiła się w 2000 roku i jako pierwsza zaoferowała w roku 2001 technologię z napędem hybrydowym. Był to najbardziej oszczędny na świecie, 5-miejscowy seryjny model z silnikiem benzynowym, osiągający zużycie 3,39 l/100 km.

image
FOTO: Mat. Prasowe

2005 rok to ósma odsłona hatchbacka, w wersji europejskiej o futurystycznej formie (przezroczysta osłona frontu z tworzywa i trójkątne akcenty – m.in. podwójne końcówki rur wydechowych). Wyróżniał ją system Magic Seats, umożliwiający  podnoszenie siedzisk tylnych foteli w celu uzyskania dodatkowej, wysokiej przestrzeni ładunkowej.

image

Honda świętuje swoje 50-lecie

FOTO: Mat. Prasowe

W dziewiątej generacji Civica pojawiły się dalsze udoskonalenia, jak zmodernizowany silnik 1.6 DTEC wpisany do Księgi Rekordów Guinnessa w kategorii „Najniższe zużycie paliwa".

10. generacja był dostępna w dwóch wariantach napędów VTEC TURBO, po raz pierwszy oferując zaawansowane systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy – Honda SENSING. Dzięki sztywniejszemu podwoziu i lepszym właściwościom dynamicznym, stanowiła ona doskonałą platformę dla modelu Civic Type R z roku 2017.

 

2022: nowa Honda Civiv 11 generacji ma być dynamiczna 

Nowy Civic 11. generacji, czerpiący z 50-letniego rodowodu modelu, to połączenie doskonałych osiągów i oszczędności z wyższym standardem komfortu wnętrza, atrakcyjnością wizualną i ogólną funkcjonalnością. Najnowsza odsłona jest dopełnieniem planów „Electric Vision”, zakładających zelektryfikowanie europejskiej gamy podstawowych modeli do 2022 roku. Nowy Civic jest wyposażony w najbardziej zaawansowaną wersję w pełni hybrydowego układu napędowego e:HEV.

image

Honda świętuje swoje 50-lecie

FOTO: Mat. Prasowe

Od wprowadzenia pierwszej generacji, którą rynek przyjął z tak wielkim uznaniem, Honda Civic stała się kultowym modelem wśród europejskich klientów. Jedenasta generacja łączy w sobie podstawowe walory funkcjonalności, użyteczności i komfortu, charakterystyczne już dla pierwszej generacji Civica. Nowy Civic został zaprojektowany tak, aby układ napędowy e:HEV, układ kierowniczy i zawieszenie zapewniały doskonałe osiągi, dynamiczne reakcję i pozwalały kierowcy odbierać informacje zwrotne, co zawsze stanowiło o atrakcyjności modelu Civic – powiedział Tom Gardner, Starszy Wiceprezes w Honda Motor Europe Ltd.

Oprac. Angelika Drygas

pogoda
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
27. kwiecień 2024 07:17