StoryEditorZmiana opon

Czas na zmianę opon z letnich na zimowe – kiedy?

23.10.2023., 14:00h
Ponura i deszczowa jesień nie oszczędza także kierowców. Część z nich korzysta z sezonowego ogumienia, a to oznacza potrzebę zmiany w zależności od warunków pogodowych.

Nazwa – opony zimowe – może sugerować, że zmiana powinna nastąpić zimą lub dokładniej przy pierwszych opadach śniegu. Nic bardziej mylnego! Kiedy zatem najlepiej zmienić opony?

Dlaczego ważna jest zmiana opon?

Zaletami zimowych opon jest duża elastyczność osiągana nawet przy niskich temperaturach. Ta funkcja jest przydatna zimą, jednak latem może być problematyczna. Dlaczego? Wysokie temperatury nie są korzystne dla tego typu opon. Zimówki nagrzewają się, co oznacza, że – przy ruszaniu i hamowaniu oraz na zakrętach – będą się ślizgać. Wpłynie to także na szybkość reakcji auta na gaz, hamulec i ruchy kierownicą. Jeśli więc bezpieczeństwo na drodze jest dla ciebie ważne, rozważ zmianę opon jak najszybciej!

Kiedy zmienić opony na zimowe?

Obserwuj temperaturę powietrza! Jeśli rano temperatura spada poniżej 7°C, to znak, że warto zmienić opony. Taki poziom temperatury sprawia, że letnie opony tracą swoją przyczepność. Co to oznacza? Więcej wypadków i stłuczek – zwłaszcza, gdy spadnie śnieg.

Zmiana opon a regulacje prawne

Jeśli chodzi o zmianę opon z letnich na zimowe – regulacje prawne nie obowiązują. Jak pisze „Dziennik Gazeta Prawna”:

W Polsce nie ma prawnego obowiązku zmiany opon na zimowe. Jazda na oponach letnich w okresie zimowym nie jest więc łamaniem prawa. W świetle obowiązujących przepisów mamy prawo jeździć cały rok na oponach letnich.

Mimo braku obowiązku prawnego, kierowcy od lat zastanawiają się, czy do 1 listopada trzeba zmienić opony na zimowe. Odpowiedź jest prosta – to data umowna. O wprowadzenie zmian, w tej kwestii, stara się Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, jednak na obecną chwilę – zmiana opon to wyłącznie zalecenie, nie rozporządzenie.

image
Zmiana opon

Za zużyte opony w aucie grozi mandat! Zapłacisz nawet 3 tys. zł!

Opony zimowe: jak radzą sobie w deszczowe dni?

Podczas jesiennej pogody, kiedy deszcz jest niemal na porządku dziennym, zdecydowanie lepiej sprawdzą się opony zimowe. Warto pamiętać, że droga hamowania na oponach zimowych jest 11 metrów krótsza niż na letnich. To daje odległość co najmniej dwóch samochodów klasy premium. Wybierając opony zimowe, unikniemy nie tylko stłuczki, ale też zadbamy o swoje zdrowie i życie.

Czy warto inwestować w opony całoroczne?

Opony całoroczne, tak jak każde inne opony – zużywają się. Mimo tego, warto zastanowić się nad ich zakupem. Przy wyborze lepiej zwrócić uwagę na to, by były to opony z homologacją zimową. Po czym rozpoznać, że opona posiada odpowiedni bieżnik i miękką mieszankę gumową? Takie opony oznacza się symbolem płatka śniegu na tle góry. Opony tego typu sprawdzą się zimą, ze względu na dobrą przyczepność w niskich temperaturach i bieżnik, który efektywnie odprowadza wodę, śnieg i błoto.

Opony oznaczone symbolem M+S: czy sprawdzą się zimą?

Opony, które posiadają symbol M+S, mają deklarację producenta, który zapewnia występowanie bieżnika błotno-śniegowego, lecz warto pamiętać, że posiadają potrzebnej homologacji. Jeśli zależy ci na sprawdzonych zimówkach, zwróć uwagę na to, czy mają oficjalne oznaczenie homologacji, tj. alpejski symbol.

Zmiana opon z letnich na zimowe: na co zwrócić uwagę?

Opony najlepiej zmienić jak najszybciej. O czym warto pamiętać? Na co zwrócić uwagę? Oto kilka kwestii, które dobrze jest sprawdzić podczas zmiany opon:

  • sprawdź zużycie bieżnika – jeśli głębokość bieżnika opony ma poniżej 1,6 mm, nie nadaje się już do użytku; przepisy dopuszczają taką głębokość, jednak zaleca się jeździć na oponach, które w przypadku zimowych mają nie mniej niż 4 mm bieżnika, a w przypadku letnich – ok. 3 mm;
  • sprawdź, czy opony są odpowiednio napompowane – nieodpowiednio napompowane wpływają na sterowność samochodu oraz mogą przyczyniać się do większego poziomu spalania (dzieje się tak przy niskim ciśnieniu w oponach);
  • sprawdź stan gumy w oponach – pęknięcia, wybrzuszenia i kruszenie się to alarmujące cechy; przewidziany okres przydatności opon to maksymalnie 10 lat, zależy to jednak od warunków przechowywania, m.in. temperatura (najlepiej niska) i sposób ułożenia; opony na felgach można wieszać na specjalnym wieszaku, stojaku do kół czy ułożyć na stosie (w tym przypadku warto pamiętać o zmianie ich kolejności, by zapobiec powstawaniu odkształceń);
  • sprawdź, czy opony, które planujesz założyć, są takie same dla jednej osi – wyjątek stanowi przypadek, w którym zmieniasz przebitą oponę w najbliższym możliwym warsztacie – wtedy nie musi pasować do reszty opon;
  • pamiętaj o konserwacji – taki zabieg uchroni opony przed działaniem szkodliwych czynników zewnętrznych; zaleca się stosowanie specjalnej pianki do konserwacji, która chroni tworzywo przed promieniami UV, ozonem lub spękaniem spowodowanym upływem czasu; pamiętaj też o pielęgnacji opon – po umyciu należy opłukać je wodą i wytrzeć do sucha.

Jak zmierzyć zużycie bieżnika?

Wbrew pozorom sprawdzanie zużycia bieżnika nie jest trudne. Wystarczy, że wsuniesz linijkę pomiędzy klocki bieżnika. Dzięki temu z łatwością odczytasz wartość w milimetrach. Nie we wszystkich przypadkach taki zabieg będzie potrzebny. Spora ilość opon wyposażona jest we wskaźnik zużycia lub sygnaturę TWI (Tread Wear Index). To one wskazują, kiedy opona osiąga graniczne milimetry. Wskaźnik zużycia to nic innego jak zgrubienia w rowkach na środku bieżnika.

Fot. envato elements

Oprac. Patrycja Lisowska

Źródło: Głos Wielkopolski, Gazeta Prawna

 

 

 

pogoda
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
28. kwiecień 2024 18:02