StoryEditorZdrowie psychiczne

Jak radzić sobie ze stresem? Jak zadbać o siebie w tym czasie?

23.02.2024., 10:00h
Stres to nieodłączny element ludzkiego życia. Każdy go przeżywa. Jednak stres, który trwa zbyt długo, może być podłożem wielu chorób i pogorszenia komfortu życia. Jak zadbać o siebie w sytuacjach stresowych?

Czym jest stres?

To specyficzna reakcja organizmu na wydarzenie lub emocję. Stres mobilizuje nas do działania i bywa motywatorem do zmian i rozwoju. Stres, który jest zbyt intensywny i przedłużający się powoduje spustoszenie w organizmie i może być przyczyną złej kondycji psychicznej.

Kiedy pojawia się stres?

Towarzyszy trudnym i ważnym doświadczeniom, jak zmiana pracy, egzaminy, rozwód, śmierć kogoś bliskiego, ślub, wygłaszanie przemówienia. Pojawia się w sytuacjach zagrażających życiu i zdrowiu, także psychicznemu. Stres towarzyszyć może osobie, która boryka się z nadmiarem obowiązków. To właśnie wtedy pojawia się lęk i obawy przed tym, że nie zdołamy poradzić sobie w newralgicznej sytuacji.

image
Zaburzenia pamięci

Demencja – nigdy nie jest za późno na leczenie!

W czasie stresu organizm jest postawiony w ciągłej czujności, chce walczyć z zagrożeniem. Na bok zostają zepchnięte niektóre procesy, np. trawienne, dlatego mogą dokuczać bóle brzucha, biegunki, zaparcia. Zaburzenie równowagi hormonalnej doprowadza do tego, że człowiek staje się bezradny, odczuwa smutek i przygnębienie. Często pojawia się potrzeba podjadania słodyczy czy pozornego „ulżenia” sobie za pomocą alkoholu.

Objawy stresu:

  • napięcia mięśniowe, np. szczękowe, szyjne, barkowe,
  • bezsenność,
  • wyczerpanie i zmęczenie
  • bóle głowy, brzucha, pleców,
  • częste infekcje,
  • otyłość,
  • zaburzenia cyklu miesiączkowego, 
  • wrzody, zespół jelita drażliwego,
  • nadciśnienie,
  • zły humor, niestabilność emocjonalna,
  • obojętność,
  • trudności z koncentracją i pamięcią,
  • trudności z podejmowaniem decyzji,
  • niska samoocena,
  • choroby autoimmunologiczne,
  • zmniejszenie popędu seksualnego,
  • kompulsywne jedzenie, nadużywanie tłuszczu i cukru,
  • nadużywanie alkoholu, narkotyków lub tabletek nasennych.

Jak przeciwdziałać stresowi?

Nie ma jednej recepty na zadbanie o siebie w stresie. Jednak warto sięgać po różne techniki i w ten sposób wybrać tę najbardziej skuteczną. Na początek należy uspokoić oddech, by uwolnić napięcie. Można popracować ze swoim ciałem, np. potrząsnąć nim, przeciągnąć się, wyprostować plecy i ściągnąć barki. Dobrze jest zmienić miejsce, wyjść na świeże powietrze i powtarzać sobie spokojnym głosem: „to minie”. Wiele osób praktykuje medytację, najlepiej każdego dnia – tego typu trening pomaga skontaktować się ze swoimi emocjami. Aby poradzić sobie z długotrwałym stresem, należy włączyć nowe nawyki – najlepiej codziennie. Pomoże wykonywanie ćwiczeń relaksujących, jak: joga, czy pilates, długie spacery, jazda na rowerze, pływanie, fitness, jazda na rolkach, jogging.

image

Zdrowie psychiczne

FOTO: Envato Elements

Sztuka słuchania siebie

Aby nie dopuścić do rozpanoszenia się stresu, warto kierować swoją uwagę na rzeczywiste potrzeby. Nie obędzie się bez zadawania ważnych pytań: czego chcę? Co mnie cieszy? W jakich sytuacjach działam niezgodnie ze swoim wewnętrznym kodem? Czy mogą częściej odmawiać, jeśli wiem, że kolejny obowiązek przyczyni się do negatywnych emocji? Może warto ograniczyć dostęp do mediów społecznościowych i włączyć nawyk trybu offline na co najmniej godzinę przed pójściem spać i godzinę po przebudzeniu? Ważny jest również sen i dieta – regularne posiłki pełne zdrowych produktów.

image
Zdrowe jelita

Zadbaj o jelita, a wzmocnisz odporność i psychikę!

Angelika Drygas

fot. envato elements

pogoda
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
23. czerwiec 2024 13:46