W jakim regionie Polacy najczęściej korzystają z promocji?
Skutki inflacji odczuwalne są w całym kraju. Inaczej jednak radzą sobie z nimi mieszkańcy stosunkowo zamożnych województw, inaczej ci, którzy mieszkają w regionach, w których średnie wynagrodzenie jest niższe. Okazuje się, że najchętniej promocji szukają i korzystają z nich mieszkańcy następujących województw:
- kujawsko-pomorskie,
- lubelskie,
- małopolskie.
Zainteresowanie promocjami zadeklarowało blisko 90 proc. ankietowanych mieszkańców tych regionów. Tendencję do kupowania taniej można zauważyć w całym kraju, jednak np. w województwie dolnośląskim czy zachodniopomorskim deklaruje ją ok. 75 proc. badanych. Analitycy dowodzą, że można zauważyć prawidłowości pomiędzy wysokością zarobków a zainteresowaniem promocjami – im wyższe średnie wynagrodzenie w regionie, tym mniejsza skłonność do kupowania na przecenach.
Przeczytaj także: Żywność może stanieć nawet o 10 proc.! Które produkty kupimy w lepszej cenie?
Mieszkańcy wsi chcą oszczędzać bardziej niż mieszkańcy miast
Podobną różnicę można zaobserwować także pomiędzy badanymi z miast i ze wsi. W przypadku mieszkańców małych miasteczek (do 20 tys. mieszkańców) oraz terenów wiejskich zainteresowanie promocjami wskazało 86 proc. ankietowanych. Dla mieszkańców miast powyżej 500 tys. mieszkańców odsetek ten wyniósł 10 punktów procentowych mniej – 76 proc.
Skąd Polacy czerpią wiedzę o promocjach?
Obecnie zarówno na wsi jak i w mieście najczęściej źródłem wiedzy jest internet, jednak w przypadku promocji w sklepach dzieje się inaczej. Choć może to być zaskakujące, większość Polaków czerpie wiedzę o przecenach z papierowych gazetek sieci handlowych. Ponad połowa ankietowanych mieszkańców wsi zadeklarowała, że sięga po to źródło wiedzy. Z kolei z reklam online korzysta tylko nieco ponad 20 proc. badanych z terenów wiejskich.
Przeczytaj także: Marchewka królową drożyzny. Jej cena wzrosła o ponad 130%. Co najbardziej zdrożało?
Ilu Polaków sięga po gazetki?
Jak pokazało badanie, również skłonność do sięgania po gazetki z promocjami wzrosła w ostatnich latach. W 2020 roku przeglądanie takich materiałów co najmniej raz w tygodniu deklarowało 51 proc. dorosłych Polaków. W 2023 roku odsetek ten wzrósł do 63 proc., co pokazuje, że w obliczu inflacji i drożyzny coraz chętniej poszukujemy atrakcyjnych ofert cenowych w ulubionych sklepach. Mowa tu przede wszystkim o sklepach spożywczych, jednak nie tylko. Wśród gazetek, które chcieliby dostawać do swoich skrzynek pocztowych, Polacy wskazują także sieci drogeryjne oraz sklepy budowlane i wnętrzarskie.
oprac. na podstawie portalu Wiadomości Handlowe
Zuzanna Ćwiklińska
fot. envato elements