StoryEditorPrzetwory na zimę

Nie tylko dżem: 6 sposobów na przygotowanie letnich przetworów

W lecie i jesienią mamy pod dostatkiem świeżych warzyw i owoców. By zachować ich smak i wartości, przygotowujemy z nich domowe przetwory na zimę. Dzięki temu możemy cieszyć się ulubionymi przysmakami niemal przez cały rok. Jak przygotować przetwory z letnich produktów?

Po co robić przetwory? 

Jeszcze do niedawna przetwory uchodziły za domenę mam i babć. Młodsze panie domu nie chciały tracić czasu na ich przygotowanie, argumentując, że w dużych sklepach można kupić świeże warzywa i owoce przez cały rok. Ostatnie lata przyniosły jednak renesans tak zwanych “słoików” - robimy je chętnie, bo są ekologiczne, zdrowe i pozwalają zaoszczędzić, jeżeli przygotujemy je w momencie, gdy warzywa i owoce są najtańsze. 

Dzięki przygotowywaniu przetworów wydłużamy czas przydatności do spożycia ulubionych owoców i warzyw. Odpowiednie ich zabezpieczenie daje przy okazji nową jakość w postaci ciekawych smaków i tekstur, a także dodatkowych właściwości dla zdrowia, jak np. w przypadku kiszonek. Metod na zgromadzenie zapasów na zimę jest sporo – poznaj 6 z nich. 

Czy mrożenie warzyw jest zdrowe? 

Przez jakiś czas z chęcią powtarzano, że mrożone owoce i warzywa nie są zdrowe. To jednak kłamstwo! Prawidłowe mrożenie pozwala zachować większość wartości odżywczych w tych przysmakach, a pamiętajmy, że w sezonie letnim owoce i warzywa są najbogatsze w witaminy i inne składniki. Aby ułatwić sobie mrożenie, warto wcześniej zblanszować produkty: zanurzyć je na kilka minut we wrzątku, a potem schłodzić. Dzięki temu zachowają smak, teksturę i nie skleją się podczas mrożenia. 

Przeczytaj także: Czy można zamrozić sushi? Jak zdrowo mrozić żywność

Suszenie jako sposób na domowe przetwory 

Część owoców i warzyw, a także grzyby, można zabezpieczyć na zimę dzięki suszeniu. Usunięcie z nich wody uniemożliwi rozwój bakterii, a dzięki temu żywność będzie dłużej nadawała się do spożycia. Do suszenia można wykorzystać specjalne suszarki, jednak obejdzie się bez dodatkowych inwestycji: skuteczne suszenie można przeprowadzić za pomocą zwykłego piekarnika! Tak przetworzone owoce i warzywa są lekkie i zajmują mało miejsca. Można je jeść jako przekąski, np. zamiast chipsów. 

Jak pasteryzacja pozwala zabezpieczyć żywność przed zepsuciem? 

Najpopularniejszym sposobem na przygotowywanie zapasów na zimę jest robienie weków, zwanych najczęściej po prostu “słoikami”, czyli pasteryzowanie warzyw i owoców. Dzięki obróbce cieplnej możliwe jest usunięcie szkodliwych mikroorganizmów z produktów spożywczych, a przy tym warzywa i owoce zachowują i smak, i wartości odżywcze. Najczęściej pasteryzację przeprowadza się w garnku z wrzątkiem, jednak można także pasteryzować w piekarniku, a nawet w zmywarce. Zawartość zapasteryzowanych słoików powinno się zjeść w ciągu roku

Przeczytaj także: Szczelne słoiki przez cały rok? Poznaj 4 sposoby na wekowanie!

Nie tylko dżemy: jak zachować owoce na zimę? 

Kolejny sposób na zachowanie owoców na zimę to żelowanie ich. Chodzi głównie o przygotowywanie przetworów z wykorzystaniem cukru żelującego. Można jednak żelować owoce również na wytrawnie, robiąc tzw. chutney, czyli gęste sosy. Do ich zrobienia potrzebny będzie cukier, ale dodaje się do nich także ocet oraz wybrane przyprawy. W ten sposób zakonserwujemy np. truskawki czy jeżyny. 

Gotowe dania na zimę: czego nie robić? 

Jeżeli z wyprzedzeniem przygotujemy gotowe dania, które następnie odpowiednio zamrozimy lub zapasteryzujemy, podziękujemy sobie za to już niebawem. Można bowiem z łatwością przygotować zupę lub sos, a następnie zabezpieczyć w słoiku i odstawić do zamrażarki czy spiżarni. Warto jednak pamiętać, że do przechowywania najlepiej nadają się zupy warzywne i buliony. Nie sprawdzą się zupy-kremy, zupy z makaronem, ryżem lub dodatkiem mąki, śmietany czy mleka. 

Co można zakisić na zimę? 

Ostatnim, lecz nie mniej ważnym, a może nawet najważniejszym sposobem na robienie zimowych zapasów jest przygotowywanie kiszonek. Już od dawna nie ogranicza się tylko do kiszonych ogórków i kapusty. W ten sposób można zabezpieczyć na zimę także mnóstwo innych warzyw: paprykę, cebulę, marchew czy fasolkę szparagową. To znana i lubiana metoda, a zbawienny wpływ kiszonek na zdrowie tym bardziej zachęca, by z niej skorzystać.

 

oprac. na podst. materiałów prasowych Barbora

Zuzanna Ćwiklińska

fot. envato elements

pogoda
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
12. lipiec 2024 15:43