StoryEditorDieta MIND

Czym jest dieta dla mózgu? Czy dieta MIND chroni przed chorobą Alzheimera?

01.07.2024., 14:00h
Dieta przeciw starzeniu mózgu robi furorę! Jest dobra dla seniorów, ale nie tylko. Wspieranie mózgu poprzez odpowiednie odżywianie to dobry sposób na zachowanie młodości i dobrego zdrowia.

Spis treści:

Co to jest dieta MIND?

Dieta MIND – produkty wskazane dla mózgu

Dieta MIND – sprawa dyskusyjna

Dieta MIND – czego unikać?

Dieta MIND a składniki odżywcze

Czy dieta MIND działa?

Polacy lubią testować różne diety. W związku z zawrotnym tempem życia szukają rozwiązań skutecznych, ale i przyjemnych. Warto postawić na odżywianie, które nie tylko może odchudzić, ale przede wszystkim wesprze sprawne funkcjonowanie mózgu.

Co to jest dieta MIND?

MIND, czyli Mediterranean-DASH Intervention for Neurodegenerative Delay to dieta dbająca o zdrowie układu nerwowego. Łączy w sobie elementy diety śródziemnomorskiej i DASH.

Dieta MIND a Alzheimer

Dostarczane z pożywienia składniki w diecie MIND zmniejszają zakres i tempo tworzenia się blaszek amyloidowych. To tzw. płytki starcze odpowiadające za zmiany w mózgu pojawiające się w chorobach neurodegeneracyjnych, np. w chorobie Alzheimera. W diecie MIND chodzi o składniki antyzapalne i przeciwutleniające – to na nich skupia się ten model żywienia.

Dieta MIND – produkty wskazane dla mózgu

przy komponowaniu posiłków należy wziąć pod uwagę określone produkty i dostarczać je w odpowiedniej ilości w ciągu całego tygodnia. Są to:

  • zielone warzywa liściaste (np. szpinak, jarmuż, rukola, sałata)– co najmniej 6 porcji w tygodniu,
  • inne warzywa  – co najmniej jedna porcja dziennie,
  • owoce jagodowe (np. truskawki, maliny, jagody, borówki, jeżyny) – co najmniej 2 porcje w tygodniu,
  • orzechy (np. włoskie, laskowe, nerkowca, pekan, migdały) – co najmniej 5 porcji w tygodniu,
  • pełnoziarniste produkty zbożowe – co najmniej 3 porcje dziennie,
  • nasiona roślin strączkowych – więcej niż 3 posiłki w tygodniu,
  • ryby (niesmażone, np. łosoś, makrela, śledź) – co najmniej jeden posiłek w tygodniu,
  • drób (niesmażony) – co najmniej 2 posiłki w tygodniu,
  • oliwa z oliwek – to główny tłuszcz do przygotowywania posiłków.

Należy przestrzegać wskazanych ilości z poszczególnych zakresów. Produkty w obrębie jednej grupy można wymieniać, np. orzechy włoskie na pistacje, czy kurczaka na indyka – zalecenia dotyczą grup, a nie konkretnych artykułów spożywczych.

Dieta MIND – sprawa dyskusyjna

W diecie MIND pojawia się również opcja wypicia kieliszka wina czerwonego dziennie. Twórcy diety opierają swoje wskazania na badaniach, które pokazują, że mała ilość tego konkretnego trunku może zmniejszać ryzyko demencji. Nie wolno jednak przekraczać tej ilości i zamieniać alkoholu na inny. Picie alkoholu jest przecież szkodliwe dla zdrowia. Osoby uzależnione od alkoholu, abstynenci i osoby niepijące z różnych innych względów nie mogą stosować tej diety w takim kształcie.

Przeczytaj także: Te produkty są wskazane dla osób starszych! Poznaj dietę dla seniora!

Dieta MIND – czego unikać?

Nie należy spożywać czerwonego mięsa, cukru, produktów smażonych, wyrobów cukierniczych, słodyczy, przetworzonej żywności, fast foodów, a także masła, smalcu, śmietany, wędlin i tłustych serów, ponieważ te produkty zmieniają przepływ krwi i powodują stany zapalne. Dlaczego? Między innymi dlatego, że mają w sobie bardzo szkodliwe tłuszcze nasycone i trans. Z tego powodu stawiamy na artykuły o niskiej zawartości tłuszczów nasyconych, jak: ryby, chudy drób, produkty pełnoziarniste, orzechy, owoce i warzywa.

image
Zaburzenia pamięci

Demencja – nigdy nie jest za późno na leczenie!

Dieta MIND a składniki odżywcze

Tłuste ryby morskie są pełne kwasów tłuszczowych omega-3 będących dobrym pokarmem dla mózgu. Mają one działanie przeciwutleniające, chroniąc komórki przed uszkodzeniem. Omega-3 wspierają funkcjonowanie mózgu poprzez budowanie komórek układu nerwowego, ale także odgrywają istotną rolę w rozwoju intelektualnym dziecka! Warzywa zielono-liściaste i owoce jagodowe są natomiast źródłem witamin i przeciwutleniaczy. Zawarty w nich kwas foliowy, witamina E, karotenoidy i flawonoidy zmniejszają ryzyko wystąpienia zaburzeń funkcji poznawczych. Oliwa oliwek to jeden z lepszych wyborów – warto jej używać zamiast np. masła. Można stosować także inne wysokiej jakości oleje roślinne. Orzechy – polecane w diecie MIND – przede wszystkim to zdrowe tłuszcze z dużą ilością przeciwutleniaczy (np. włoskie). Im więcej flawonoli w pożywieniu, tym lepsza pamięć, kojarzenie faktów, a także mniejsze ryzyko demencji. 

image
Dieta MIND
FOTO: Envato Elements

Czy dieta MIND działa?

– Badania wskazują, że u osób przestrzegających restrykcyjnie diety MIND dochodzi do zmniejszenia ryzyka zachorowania na chorobę Alzheimera o ponad 50%. Zależność tę można było zaobserwować również u osób, które dietę stosowały mniej rygorystycznie – czytamy na stronie Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej. Ten model żywienia nie tylko jest skuteczny w zapobieganiu chorób neurodegeneracyjnych, ale również zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia.

Fot. envato elements

Źródło informacji: Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej

pogoda
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
12. lipiec 2024 16:02